Specjalne potrzeby edukacyjne - metodyka projektowania działań PE-2S-SPE
TREŚCI PROGRAMOWE
Charakterystyka psychopedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zaburzenia w procesie rozwoju w pierwszych miesiącach i latach życia). Zaburzenia w procesie rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego (myślenie, mowa, spostrze¬ganie, uwaga, pamięć) oraz społeczno-emocjonalnego. Etiopatogeneza zaburzeń i nie¬prawidłowości rozwojowych. Diagnoza funkcjonalna dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami w praktyce, w tym uczniów z niepełnosprawnościami. Rozpoznanie potrzeb. Klasyfikacje zaburzeń (ICD, DSM, ICF). Narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. Analiza i ocena trudności w nabywaniu umiejętności edukacyjnych i społecznych jako konsekwencja zaburzeń w rozwoju. Charakterystyka nieprawidłowości rozwojowych: od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zabu¬rzenia w rozwoju (w tym m.in. ADHD, ryzyko dysleksji, trudności związane z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystyczne spektrum zaburzeń, niepełnosprawność intelektualna, mózgowe porażenie dziecięce i inne zaburzenia ruchowe, zaburzenia o podłożu genetycznym, choroby przewlekłe i odmienności somatyczne). Projektowanie wspar¬cia dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, ocena jego skuteczności. Organizacja procesu kształcenia i wychowania w zakresie edukacji włączającej. Współpraca z rodziną i z otoczeniem przedszkola i szkoły w procesie wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z niepełnosprawnoś-ciami. Racjonalne zasady współpracy. Zaangażowanie rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju w życie przedszkola lub szkoły.
W cyklu 2021Zn:
Opis szczegółowych treści programowych: |
W cyklu 2022Zn:
Opis szczegółowych treści programowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiących podstawę rozwoju i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy koniecznej w procesie indywidualizowania pracy dydaktycznowychowawczej z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesno-szkolnym przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych z zakresu indywidualizowania pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy społeczne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, gotowy do działania na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski, zwłaszcza z powodu specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021Zn:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Grupa 1 - link do zespołu Teams: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: