Przywództwo i zarządzanie w szkole PE-2S-PZS
Specyfika organizacji o szczególnej roli społecznej (opieka, wychowanie, kształcenie, terapia). Szkoła jako mikrosystem – pojęcie systemu; mapa organizacji (struktura, regulacje formalno-prawne, kluczowe procesy); zmiany systemowe. Szkoła jako obiekt kulturowy – pojęcie kultury organizacyjnej; kluczowe wymiary/obszary; metody analizy; przeobrażanie kultury organizacyjnej szkoły. Kierowanie szkołą – zadania
i kompetencje dyrektora (regulacje prawne). Dyrektor jako przywódca edukacyjny (identyfikowanie kluczowych wartości, wytyczanie celów; budowanie zespołów; współpraca i partycypacja w szkole; relacje z organami szkoły i organem prowadzącym). Dyrektor jako menedżer (ustalanie celów operacyjnych, reguł i norm działania; planowanie, organizowanie, kontrola; zarządzanie personelem i majątkiem szkoły).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma rozszerzoną wiedzę na temat koncepcji dotyczących zarządzania i przywództwa w instytucjach oświatowych, posługuje się terminologią z tego zakresu
wymienia zadania i kompetencje dyrektora, opisuje wielość ról pełnionych przez niego w szkole/placówce, związane z tym problemy i dylematy
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania w oświacie w celu analizy konkretnych problemów dotyczących kierowania szkołą
Kompetencje społeczne
odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki w odniesieniu do zadań kierowniczych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: