Proces uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - przebieg i uwarunkowania PE-2S-PUD
Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych.
Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.
Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia).
Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych).
Zabawa jako forma aktywności dziecka.
Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole.
Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się
W cyklu 2021Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu umiejętności uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych mogących wpływać na proces uczenia się, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu przebiegu i uwarunkowań procesu uczenia się dzieci jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania
przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega prezentacja przygotowana przez Studentów w 2-3 osobowych grupach, pokazana na zajęciach w Teams.Treści zawarte w prezentacji powinny odnosić się do wybranych form uczenia dzieci w przedszkolu i klasach 1-3 z uwzględnieniem potrzeb ich rozwojowych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)
Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)
Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)
Literatura uzupełniająca:
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna)
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna) |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Punkty ECTS: 2 Link umożliwiający wejście do grupy został wysłany Studentom przez USOS mail. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: