Projektowanie wychowania przez sztukę i technikę w przedszkolu i w klasach I-III PE-2S-PRS
Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie sztuki i współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy i sztuce i technice wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie sztuki i techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie.
W cyklu 2021L:
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form. |
W cyklu 2021Ln:
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, |
W cyklu 2022L:
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, |
W cyklu 2022Ln:
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, Teorie edukacji przez sztukę oraz nauczania i uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Praktyczne problemy organizacji i projektowania działań warsztatowych z zakresu wychowania przez sztukę. Histora rękodzieła artystycznego na gruncie krajowym i w innych kręgach kulturowych w szczególności z zakresu historii druku. Techniki pracy z masami plastycznymi oraz papierem, w tym sztuki origami. Dobre praktyki z zakresu ekonomii pracy z materiałem warsztatowym ze szczególnym uwzględnieniem metody zero-waste i troski o środowisko naturalne. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy przy organizacji zajęć praktyczno- technicznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej kształcenia przez sztukę na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla kształcenia umiejętności odbioru i tworzenia dzieł artystycznych i wytworów technicznych sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki i techniki, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.
Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.
Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.
3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.
4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.
Literatura uzupełniająca
1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;
2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,
3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;
4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;
5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.
6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;
7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;
8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008
9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl
W cyklu 2021Ln:
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Uzupełniająca: Arno Stern – Odkrywanie śladu |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej. |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej. |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: