Projektowanie edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PE-2S-PRD
Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie dojrzałości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności pisania i czytania. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami).
W cyklu 2021Z:
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE |
W cyklu 2021Zn:
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE |
W cyklu 2022Z:
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej nauczania języka polskiego na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności z zakresu języka polskiego pozwalające na swobodne wyszukiwanie i przetwarzanie informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacji wychowania przedszkolnego
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz kompetencji metodycznych niezbędnych do nauczania języka polskiego, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu
pedagogicznego.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, projektowanie samodzielnych scenariuszy lekcji, próbne symulacje lekcji. Esej.
Literatura
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.
Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.
Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006.
(Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015
Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021.
Rusinek M. Jaki znak twój? Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości, Warszawa 2018.
Załazińska A, Rusinek M, co Ty mówisz? magia słów, czyli retoryka dla dzieci, Warszawa 2013.
W cyklu 2021Z:
Literatura: Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca |
W cyklu 2021Zn:
Literatura: Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
Literatura: Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca |
W cyklu 2022Zn:
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2021Zn:
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: