Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się PE-2S-PPT
TREŚCI PROGRAMOWE
Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych.
Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesno-szkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
W cyklu 2020Zn:
Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura). Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Zn:
Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura). Wykład: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki korekcyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki korekcyjnej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w procesie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się .
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Godziny kontaktowe 28h. Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się z zakresu treści, które zostały opracowane w formie pracy zdalnej: Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane na egzaminie na koniec semestru, będą one uwzględnione w ocenie końcowej. Egzamin odbędzie się zdalnie z wykorzystaniem platformy Forms lub w sali wykładowej (zgodnie z decyzją JM Rektor). |
W cyklu 2021Zn:
Godziny kontaktowe 27h. (wykład 15, ćwiczenia 12) Podczas zajęć wykorzystywane będą metody podające, problemowe (poszukujące), eksponujące (waloryzacyjne) i praktyczne. Będą stosowane elementy dyskusji oraz forma ćwiczeń. W trakcie wykładów będą stosowane następujące metody: metody podające związane z przekazywaniem podstawowych zagadnień programowych oraz metody eksponujące mające na celu rozwinięcie wrażliwości studentów na szerokie spektrum trudności w uczeniu się. Podczas ćwiczeń będą dominować metody problemowe i praktyczne. Informacja o metodach pracy na odległość (jeśli wprowadzone zostaną ograniczenia pandemiczne): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: