Psychologia procesów grupowych PE-2S-PPG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Człowiek jako istota społeczna. Pojęcie i rodzaje grup społecznych. Grupowe uczenie się przez doświadczenie. Dynamika procesów grupowych. Przebieg interakcji grupowej - wymiar społeczny a zadaniowy. Komunikacja w zespole, spójność i produktywność grupy. Analiza jakości pracy zespołowej. Role grupowe. Podejmowanie decyzji i style przywództwa w grupach. Wpływ społeczny. Konflikty wewnątrzgrupowe i międzygrupowe. Zmiana zachowań w grupie. Rola trenera grupowego. Sieci społeczne. Kategoryzacja społeczna: My i oni, czyli kto? Indywidualizm – kolektywizm. Funkcjonowanie grup społecznych w różnych przestrzeniach społeczno-kulturowych. Twórczość w grupie. Kolektywna twórczość - blaski i cienie. Heterogeniczność i homogeniczność grup w procesie tworzenia. Klimat dla kreatywności. Lider i facylitator. Skuteczność treningów grupowych i sesji heurystycznych. Twórczość w zespole a innowacyjność w organizacji.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach grup społecznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące grupowego uczenia się przez doświadczenie oraz roli trenera jako przedmiotu pedagogiki; funkcjonowania grup w różnych przestrzeniach społeczno-kulturowych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy procesów grupowych.
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesów psychologicznych i społecznych w zespołach, relacji interpersonalnych, grupowych i międzygrupowych przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, potrafi właściwie prezentować własne stanowisko na forum grupy, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
Potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy na temat procesów grupowych oraz umiejętności ich moderowania, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.
Docenia znaczenie wiedzy o procesach grupowych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: