Pedagogika mediów PE-2S-PME1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Słowo mówione i pisane w procesie edukacji. Fotografia i film w kulturze i edukacji. Znaczenie radia i telewizji w edukacji i czasie wolnym (historia i teraźniejszość). Komputer i smartfon w przestrzeni edukacji. Rola internetu w kształceniu i wychowaniu. Reklama jako przedmiot oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych. Media jako źródło zagrożeń osobowych, społecznych i kulturowych. Proces kształcenia na odległość - modele, metody i narzędzia. Rola i zadania pedagogiki medialnej w przygotowaniu do korzystania z mediów cyfrowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki mediów wśród subdyscyplin pedagogiki oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki mediów.
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru pedagogiki mediów oraz zaawansowaną wiedzę szczegółową dotyczącą procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką w zakresie zainteresowań pedagogiki mediów.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki mediów oraz ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach.
Ma rozszerzoną wiedzę o zjawiskach i instytucjach z obszaru edukacji medialnej, ujmowanych w perspektywie międzynarodowej.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogiki mediów, a także wyszukiwania i przetwarzania informacji z wykorzystaniem mediów.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie pedagogiki mediów jako subdyscypliny pedagogiki dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki mediów i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga medialnego oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: