Pedagogika kultury PE-2S-PKU
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. Pedagogika kultury w strukturze pedagogiki i wobec psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii.
Pedagogika kultury w kontekście filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej.
Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kulturą w polskiej myśli wychowawczej.
Pedagogika kultury po II wojnie światowej. Pedagogika kultury jako „wychowanie dla przyszłości”. Koncepcja alternatywnej cywilizacji humanistycznej.
Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizm kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Edukacja międzykulturowa - edukacja wielokulturowa.
Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji nad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Kapitał kulturowy.
Animacja społeczno-kulturowa jako subdyscyplina pedagogiki i pedagogiki kultury.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącą podstawę projek-towania i realizacji działalności edukacyjnej w zakresie peda-gogiki kultury
ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działal-ności pedagogicznej w zakresie pedagogiki kultury
Umiejętności
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk kultury i wychowania, przy użyciu różnych źródeł oraz interpreto-wania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych proble-mów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązy-wania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktycznych pedagogiki kultury
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego obszarze kultury i wychowania
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jed-nostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga
odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga kultury oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący treści programowe. Trzy z czterech pytań losowanych ze zbioru zestawów. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.
Literatura
erzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,
Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013
Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200
współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.
Literatura:
Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):
1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;
2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;
B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.
3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.
4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)
5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)
6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).
7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,
Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013
Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006
Uwagi:
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć
2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: 30 h
3. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 60 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.00 pkt
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
PodpowiedźAktualnie rejestracja jest zamknięta - nikt nie może się rejestrować. Podpowiedźszczegóły...
Wybrany podział planu:
ten tydzień
cykl przedmiotu
powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: zobacz listę / przepisz grupy
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:
Literatura:
Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):
1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;
2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;
B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.
3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.
4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)
5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)
6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).
7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,
Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013
Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006
W cyklu 2020Z:
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200 Literatura: 1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; 2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003; B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. 3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I. 4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty) 5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty) 6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3). 7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 Literatura: 1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; 2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003; B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. 3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I. 4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty) 5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty) 6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3). 7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 |
W cyklu 2021Z:
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200 Literatura: 1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; 2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003; B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. 3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I. 4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty) 5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty) 6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3). 7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 Literatura: 1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; 2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003; B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. 3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I. 4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty) 5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty) 6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3). 7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Uwagi: |
W cyklu 2021Z:
Uwagi: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: