Podstawy kształcenia komplementarnego PE-2S-PKK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Humanizm i kultura medialna a nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Edukacja zdalna w Polsce oraz krajach rozwijających się i rozwiniętych. Od e-learningu ku idei kształcenia komplementarnego - pojęcia, cele i zadania. Kształcenie komplementarne a flexible learning, blended learning, mobile learning i inne, nowe formy e-learningu. Kształcenie on-line a kształcenie komplementarne w perspektywie indywidualnej oraz grupowej komunikacji między ludźmi w czasie nauki, pracy i czasie wolnym. Wielkie pytania pedagogiczne o technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. Kształcenie komplementarne po pandemii. Kształcenie komplementarne w perspektywie paradygmatów i wizji reform oświatowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu kształcenia komplementarnego w obszarze edukacji zdalnej; zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie edukacji zdalnej.
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w wymiarze biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym, stanowiącą podstawę projektowania i realizacji działalności pedagogicznej w zakresie kształcenia komplementarnego.
Ma rozszerzoną wiedzę o zjawiskach i instytucjach edukacji zdalnej i kształcenia komplementarnego, ujmowanych w perspektywie międzynarodowej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kształcenia komplementarnego w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarze kształcenia komplementarnego.
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy za pomocą metod i technik kształcenia na odległość, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie kształcenia komplementarnego dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w społecznych środowiskach edukacyjnych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu edukacji komplementarnej i budowania warsztatu pracy metodyka kształcenia komplementarnego.
Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących kształcenie zdalne i komplementarne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: