Piecza zastępcza PE-2S-PIZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Opieka zastępcza (typy rodzin zastępczych, kwalifikacje dziecka do adopcji, wynagrodzenia dla rodzin zastępczych). Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem, rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna, rodzinne placówki socjalizacyjne, placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze, rodzinne pogotowie opiekuńcze, placówka socjalizacyjne, wioski dziecięce, dom młodzieży SOS, wspólnota mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane). Współczesne problemy adopcji. Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej, Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia związane z pieczą zastępczą. Zna terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej związaną z opieką zastępczą.
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Ma podstawową wiedzę na temat środowisk opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w obrębie pieczy zastępczej, a także wiedzę na temat działalności tam prowadzonej. Ma zaawansowaną wiedzę na temat organizowania wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z niewypełnianiem funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zaniedbań środowiskowych, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych szczególnie w środowisku rodzinnym; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pieczy zastępczej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą z pieczy zastępczej. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, postępuje odpowiedzialnie wobec dzieci i młodzieży z pieczy zastępczej, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. Jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie w aspekcie opieki zastępczej.
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: WYMAGANIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: