Pedagogika wczesnoszkolna PE-2S-PEW
TREŚCI PROGRAMOWE
Terminologia używana w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
W cyklu 2020Zn:
Podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej. [ Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice.] Pojęcia i terminologia w pedagogice wczesnoszkolnej: pedagogika a edukacja wczesnoszkolna, kompetencje, umiejętności, transgresja, dzieciństwo, podmiotowość dziecka/ucznia.3h |
W cyklu 2021Zn:
Podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej. [ Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice.] Pojęcia i terminologia w pedagogice wczesnoszkolnej: pedagogika a edukacja wczesnoszkolna, kompetencje, umiejętności, transgresja, dzieciństwo, podmiotowość dziecka/ucznia.3h |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki wczesnosz-kolnej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów eduka-cyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, po-mocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. |
W cyklu 2021Zn:
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zaliczenie na ocenę przedmiotu: „ Pedagogika wczesnoszkolna” obejmuje pracę pisemną w formie eseju/referatu, napisaną w oparciu o treści kształcenia przekazywane w trakcie wykładów oraz przesyłane materiały dydaktyczne. |
W cyklu 2021Zn:
Zaliczenie na ocenę przedmiotu: „ Pedagogika wczesnoszkolna” obejmuje pracę pisemną w formie eseju/referatu, napisaną w oparciu o treści kształcenia przekazywane w trakcie wykładów oraz przesyłane materiały dydaktyczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: