Projektowanie edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej PE-2S-PEN
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia.
Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne.
Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej dzieci (dbałość o zdrowie, zdrowe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychospołeczne)
Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne.
Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka.
Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu.
Rola środowiska w prowadzeniu działań prozdrowotnych.
Metody, techniki pracy, praktyczne rozwiązania.
Przykłady dobrych praktyk.
W cyklu 2020L:
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. |
W cyklu 2020Ln:
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia. |
W cyklu 2021L:
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. |
W cyklu 2021Ln:
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącej podstawę rozwoju i edukacji zdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Umiejętności
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności pedagogicznej z zakresu edukacji zdrowotnej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:
- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa
- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań
Kryteria oceniania
Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach.
Literatura
• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław
• Bondarowicz, M., Staniszewski, T. 2006, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa
• Brzezińska A. I., (red.), 2014 Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa
• Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa
• Harwas- Napierała, B., Trempała, J. (red.), 2002, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
• Heszen, I., Sęk, H. 2021, Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa
• Jarosz, M., 2019, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Centrum Dietetyczne
• Riahi A., (red.), 2012, Poradnik żywienia dziecka, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa
• Syrek E., 2019, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23
• Szybka P., 2009, Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
• Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
W cyklu 2020L:
• Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2020Ln:
Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2021Ln:
Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław |
Uwagi
W cyklu 2020L:
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego. 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji TEAMS. 2ECTS |
W cyklu 2021L:
2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
W cyklu 2021Ln:
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody: 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: