Projektowanie edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PE-2S-PEM
Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów. Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji). Rozwijanie rozumowania przyczynowo¬skutkowego. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru). Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka. Rozwijanie intuicji geometrycznych. Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Proste gry strategiczne.
Podstawowe struktury matematyki szkolnej: liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne. Treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w klasach I-III: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetria, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesna algebraizacja, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe.
Treści nauczania matematyki ze starszych klasach szkoły podstawowej: własności liczb całkowitych i wymiernych, działania na ułamkach, wyrażenia algebraiczne, rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasada szufladkowa, definiowanie figur, badanie ich własności (kąty, wielokąty, koło), proste konstrukcje geometryczne prostopadłość i równoległość na płaszczyźnie i w przestrzeni, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne (także z pakietami Geogebra lub Logomocja), algorytmy i konstrukcje rekurencyjne. Rozumowania matematyczne w obrębie matematyki szkolnej, w tym wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikacja hipotez, rozumowania dedukcyjne w geometrii (płaskiej i przestrzennej). Zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych dyscyplinach nauki, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie.
W cyklu 2021Z:
Projektowanie edukacji matematycznej w przedszkolu (planowanie długofalowe, miesięczne i tygodniowe). Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów. Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji). Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru). Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka. Rozwijanie intuicji geometrycznych. Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Proste gry strategiczne. |
W cyklu 2021Zn:
Projektowanie edukacji matematycznej w przedszkolu (planowanie długofalowe, miesięczne i tygodniowe). Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów. Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji). Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru). Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka. Rozwijanie intuicji geometrycznych. Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Proste gry strategiczne. |
W cyklu 2022Z:
Treści wykładów: |
W cyklu 2022Zn:
Treści wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej kształcenia umiejętności matematycznych na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Umiejętności
Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w toku budowania i rozwiązywania problemów matematycznych, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych z tego zakresu na etapie wychowania przedszkolnego.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności matematycznych oraz kompetencji metodycznych niezbędnych do nauczania matematyki, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Literatura
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Zn:
Metody: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: