Praca z dzieckiem zdolnym PE-2S-PDZ
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.
Część teoretyczna zakłada:
- omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności,
- przyjrzenie się różnym modelom zdolności,
- omówienie charakterystyki dziecka zdolnego,
- przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.
Część praktyczna zakłada m.in.:
- budowanie samoświadomości twórczej,
- rozwijanie osobowości twórczej,
- stymulowanie motywacji do działań twórczych,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- stymulowanie zdolności poznawczych,
- przełamywania barier w procesie tworzenia,
- ćwiczenia wyobraźni twórczej,
- twórcze rozwiązywanie problemów.
W cyklu 2020Ln:
Część teoretyczna: |
W cyklu 2021Ln:
Część teoretyczna: |
W cyklu 2022Ln:
Część teoretyczna: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej pracy z dzieckiem zdolnym na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Umiejętności
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla pracy z dzieckiem zdolnym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji
Kompetencje społeczne
wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz dzieci w wieku wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski ze względu na ich szczególne zdolności
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Przedstawione szczegółowo w wybranych cyklach.
Literatura
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (1994). TROP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.
Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS".
Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
W cyklu 2020Ln:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Semestr realizowany na platformie TEAMS. Kryteria oceniania 3 ECTS |
W cyklu 2020Ln:
Semestr realizowany na platformie TEAMS. |
W cyklu 2021Ln:
Semestr realizowany na platformie TEAMS. |
W cyklu 2022Ln:
Metody: dyskusje, prezentacje multimedialne, metoda pracą projektów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: