Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej PE-2S-PDT
TREŚCI PROGRAMOWE
Istota diagnozy pedagogicznej i oddziaływań terapeutycznych. Kodeks postępowania pedagoga-terapeuty. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej w zależności od miejsca pracy (szkoła, poradnie psychologiczno-pedagogiczne). Wywiad diagnostyczny z dzieckiem i rodzicem. Diagnoza trudności szkolnych - pedagogiczne i psychologiczne metody oddziaływań terapeutycznych na przykładzie ćwiczeń: usprawniających pamięć i koncentrację, percepcję wzrokową, słuchową, motoryczną. Interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Zasady tworzenia IPETu (Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny) - analiza przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Identyfikacja i diagnoza zdolności. Narzędzie wykorzystywane do diagnozy uzdolnień/predyspozycji uczniów. Przykładowe działania terapeutyczno-wspierające na etapie poszukiwania i rozwijania uzdolnień uczniów. Kwestionariusz Umiejętności Społecznych. Planowanie oddziaływań terapeutycznych w przypadku diagnozy deficytów w zakresie umiejętności społecznych.. Określanie własnego stylu uczenia się. Wykorzystanie wyników diagnozy do planowania pracy terapeutycznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wykorzystanie niestandardowych narzędzi diagnostycznych podczas pracy pedagoga/wychowawcy. Diagnoza sytuacji kryzysowych. Procedura postępowania w przypadku zidentyfikowania sytuacji kryzysowych - rola pedagoga i psychologa szkolnego.
W cyklu 2020L:
1. Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna i rozumie specyfikę wybranych zaburzeń poznawczych i percepcyjno-motorycznych, stanowiących przyczynę trudno-ści w uczeniu się.
Umiejętności
- Potrafi projektować programy oddziaływań terapeutycznych skierowanych na ucznia w oparciu o analizę wiedzy teore-tycznej z różnych dyscyplin.
- Dobiera narzędzia badawcze adekwatne do specyfiki dane-go zaburzenia i opracowuje wyniki procesu diagnostycznego w postaci opinii pedagogicznej;
- Potrafi diagnozować zaburzenia poznawcze i percepcyjno-motoryczne, stanowiące przyczynę trudności w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
- Planuje dojrzałe działania pedagogiczne, dokonuje wnikliwe analizy zdolności uczniów i przemyślane propozycje działań wspierających ich rozwój.
Kryteria oceniania
ocena pracy studenta podczas zajęć
opracowanie autorskiego narzędzia diagnostycznego
opracowanie indywidualnego programu wsparcia na podstawie studium przypadku
Literatura
Ilg, F. L., Bates Ames, L., Baker, S. M. (2018). Rozwój psychiczny dziecka. Sopot: GWP.
Krasowicz - Lupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Szczurkowska, J., Mazur, A. (2013). Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Uzupełniająca:
Jerzak, M. (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: PWN.
Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
W cyklu 2020L:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: