Pedagogiczne aspekty mediów PE-2S-PAM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki medialnej. Społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo oparte na wiedzy i społeczeństwo sieci. Media cyfrowe w ujęciu kulturowym i antropologicznym. Teoretyczne koncepcje pedagogiki medialnej. Media cyfrowe w procesie kształcenia - taksonomia celów kształcenia ucznia XXI wieku. Media tradycyjne w procesie kształcenia (prasa, radio, telewizja i film). Gry komputerowe - klasyfikacja, aspekty etyczne, europejski system klasyfikacji. Media w procesie kształcenia offline i online. Dezinformacja i manipulacja medialna - uwarunkowania pedagogiczne i etyczne. Kompetencje medialne, informacyjne i informatyczne - model MEMIC.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu pedagogicznych aspektów funkcjonowania mediów i zjawisk z nimi związanych.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia i wychowania korzystających z mediów, a także na temat roli mediów w działalności kształceniowej i wychowawczej.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogicznej, a także umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji z tego zakresu, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi właściwie wybrać i zastosować media cyfrowe celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga mediów oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Wykazuje gotowość do brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, rozumiejąc i szanując różnorodność tworzących go tradycji; przejawia gotowość do uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: