Organizacja pracy pedagoga szkolnego PE-2S-OPS
TREŚCI PROGRAMOWE
Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego, wsparcie nauczycieli w diagnozie indywidualnych potrzeb uczniów, metody pracy pedagoga, rozpoznanie problemów wychowawczych (uzależnienia, niepowodzenia szkolne, problemy zdrowotne, problemy psychospołeczne). Metodyka lekcji wychowawczych: opracowanie prelekcji, dyskusji, prezentacji. Metodyka zajęć korekcyjnych: metody i środki dydaktyczne, wyrównywanie braków w nauce, pokonywanie trudności rozwojowych. Wspomaganie pracy pedagogów specjalnych w klasach specjalnych, w klasach integracyjnych oraz w nauczaniu indywidualnym. Zadania pedagoga w czasie wywiadówek oraz rad pedagogicznych, wydawanie opinii i zaleceń, porady i konsultacje pedagogiczne. Doradztwo zawodowe: diagnozowanie zainteresowań, ukierunkowanie wyboru dalszego kształcenia i wyboru zawodu. Organizowanie pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży (zasiłki, stypendia i inne formy pomocy), współpraca z organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi pomocy materialnej. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi szkołami, policją, sądami; rozwiązania prawne w przypadku wykroczeń uczniowskich. Dokumentacja pracy.
W cyklu 2020L:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna i opisuje zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego;
- Zna i charakteryzuje program wychowawczy i opiekuńczy szkoły;
- Zna i wymienia zakres oddziaływań instytucji pozaszkol-nych współpracujących ze szkołą w obszarze szeroko rozu-mianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Zna i opisuje proces opieki nad uczniem zdolnym w szkole.
Umiejętności
- Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych ka-nałów i technik komunikacyjnych z instytucjami współpracu-jącymi ze szkołą (fundacje, ośrodki pomocy, organy samorzą-dowe, policja itp.).
- Diagnozuje indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów;
- Potrafi rozpoznać syndrom nieadekwatnych osiągnięć i przyczyny problemów wychowawczych;
- Poprawnie dokumentuje napotkane sytuacje wychowawczo-dydaktyczne.
- Przygotowuje i prowadzi zajęcia rozwijające predyspozycje i/lub umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Kompetencje społeczne
- Angażuje się we współpracę z nauczycielami w celu zdoby-cia pogłębionej wiedzy o uczniach i ich sytuacji społeczno-ekonomicznej;
- Z wytrwałością podejmuje działania związane z organizacją opieki i pomocy materialnej uczniom.
Literatura
W cyklu 2020L:
Zajęcia zdalne realizowane za pomocą aplikacji MS Teams. Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Zajęcia hybrydowe (stacjonarne i przez aplikację MS Teams) Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia prowadzone synchronicznie z wykorzystaniem aplikacji MS TEAMS, zadań, ogłoszeń/postów w aplikacji MS TEAMS. Metody kształcenia: UWAGI: Godziny kontaktowe 15 |
W cyklu 2021L:
Zajęcia hybrydowe (stacjonarne i przez aplikację MS Teams) Metody kształcenia: UWAGI: Godziny kontaktowe 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: