Opieka, pomoc, wsparcie społeczne - między teorią a praktyką PE-2S-OPM
TEMATYKA WYKŁADÓW:
- pojęcia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie, ratownictwo, potrzeba, postawa;
- pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa (pedagogika opiekuńcza = pedagogika opieki = teoria działalności opiekuńczo wychowawczej = teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej);
- dzieje opieki i wychowania (ewolucja opieki - od autopieki, opieki pierwotnej, przez działania charytatywno-filantropijne, do planowanej organizacji opiekuńczych i systemów opieki i wychowania);
- opieka i wychowanie w rodzinie (zadania rodziny, strategie realizowane przez rodziny, dzieci z tzw. rodzin z problemami);
- instytucjonalne formy opieki i wychowania, osoby i instytucje lokalnego systemu opieki nad dzieckiem, polityka społeczna państwa;
- sieroctwo i jego kompensacja (rodzaje sieroctwa, stopnie sieroctwa, etiologia sieroctwa, skutki sieroctwa);
- Unia Europejska a opieka i wychowanie polskiego dziecka.
W cyklu 2020Zn:
W czasie zajęć zostaną przybliżone studentom podstawowe pojęcia z zakresu opieki, pomocy i wsparcia społecznego oraz funkcjonowania różnych instytucji opieki i wsparcia. Przedmiot ma na celu charakterystykę różnych zasad podejmowanych w pracy socjalnej i pedagogice społecznej, m.in. zasady pomocniczości, a także przybliżenie problemów społecznych takich jak np. bieda, bezrobocie, bezdomność, przestępczość, starość, uzależnienia i form pomocy osobom nimi dotkniętych. Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka: 1. Charakterystyka pojęć: opieka, pomoc, wsparcie społeczne |
W cyklu 2021Zn:
TEMATYKA WYKŁADÓW: - pojęcia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie, ratownictwo, potrzeba, postawa; - wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania; - pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa (pedagogika opiekuńcza = pedagogika opieki = teoria działalności opiekuńczo wychowawczej = teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej); - dzieje opieki i wychowania (ewolucja opieki - od autopieki, opieki pierwotnej, przez działania charytatywno-filantropijne, do planowanej organizacji opiekuńczych i systemów opieki i wychowania); - opieka i wychowanie w rodzinie (zadania rodziny, strategie realizowane przez rodziny, dzieci z tzw. rodzin z problemami); - instytucjonalne formy opieki i wychowania, osoby i instytucje lokalnego systemu opieki nad dzieckiem, polityka społeczna państwa; - sieroctwo i jego kompensacja (rodzaje sieroctwa, stopnie sieroctwa, etiologia sieroctwa, skutki sieroctwa); |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe terminy z zakresu opieki, pomocy, wsparcia społecznego. Ma wiedzę o systemie pomocy indywidualnej, grupowej, środowiskowej i potrafi je krytycznie analizować.
Zna genezę tych systemów.
Zna podstawowe instytucje opieki i wsparcia. Potrafi opisać specyfikę ich działania. Ma wiedzę o różnych środowiskach opiekuńczych i wychowawczych. Zna nowe podejścia do opieki
i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem
w Polsce i na świecie – potrafi je porównywać oraz dokonać ich krytyki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i socjalnych, a także diagnozowania
i projektowania działań praktycznych.
Kompetencje społeczne
Potrafi krytycznie ustosunkować się do zalet i wad działań opiekuńczych i różnorodnych inicjatyw z zakresu pomocy
i wsparcia społecznego. Potrafi zaplanować różne działania opiekuńcze adekwatnie do sytuacji indywidualnej i społecznej.
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
Biedroń M. (red), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2001.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, "Gaja", 2009.
Pilch T. (red), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003 - 2009 (w zależności od tomu), hasła: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie, ratownictwo, potrzeba, postawa.
Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, Difin, 2015
wybrane materiały ze stron internetowych:
http://www.pcpr.info/
https://www.gov.pl/web/rodzina
https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Encyklopedia XXI w. pod red. T. Pilcha, hasła: opieka, pomoc, wsparcie społeczne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński. |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA Biedroń M. (red), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2001. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, "Gaja", 2009. Łobocki M., Teoria wychowania, Impuls 2006. Pilch T. (red), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003 - 2009 (w zależności od tomu), hasła: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie, ratownictwo, potrzeba, postawa. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, Difin, 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) Rodzinne formy opieki zastępczej: teoria i praktyka, Wydawca: Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, 2011 Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, 2013 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - Wykład LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a012d119b035f451c96cfa262753b5591%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=65e879a4-8843-49e8-9d72-ebc8a5114df3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams |
W cyklu 2021Zn:
metody kształcenia: wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 18 h - samodzielna lektura 30 h - przygotowanie się do egzaminu 30 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: