Metodyka teatru i dramy w pracy wychowawczej PE-2S-MTD
TREŚCI PROGRAMOWE:
Ekspresji teatralna i aktorska w kontekście działań wychowawczych, w tym rozwojowych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych; charakter i efektywność wychowawczego wpływu teatru i dramy; wykorzystanie dramy i teatru w karierze pedagoga; różnice między dramą a teatrem; zastosowanie dramy; ćwiczenia dramowe i teatralne; metodyka pracy poprzez dramę; metodyka pracy poprzez teatr.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą sposobów prowadzenia zajęć teatralnych dedykowanych pracy wychowawczej, także tej obejmującej potrzeby resocjalizacji i terapii. Zna potencjalne zagrożenia i pozytywne efekty zajęć, potrafi planować przebieg procesu wychowawczo-edukacyjnego i jego cel.
Ma uszczegółowioną wiedzę na temat istotnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym etycznych), osadzoną w kontekście zadań związanych z realizacją zajęć wychowawczych i edukacyjnych z wykorzystaniem technik teatralnych i dramowych.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogicznej, a także w kontekście resocjalizacji/terapii poprzez teatr i dramę i interpretowania tych wniosków.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, dobiera teatralne i dramowe metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Potrafi twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych, inspirować i kształtować proces resocjalizacji/ terapii/ rozwoju z wykorzystaniem metod dramowych i teatralnych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, szczególnie w stosunku do swoich podopiecznych.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, postępuje odpowiedzialnie wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne, w tym pedagogiczne, jest gotowy do komunikowania się i współpracy z grupą i innymi pedagogami i terapeutami oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne i terapeutyczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: