Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej PE-2S-MOW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (zakres planowania, cechy dobrego planu, funkcje, rodzaje planów, elementy konspektu, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej). Innowacje w pracy opiekuńczo-wychowawczej – istota, czynniki sprzyjające, czynniki utrudniające wprowadzanie innowacji. Sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą w odniesieniu do szerszej wiedzy na temat rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego człowieka. Innowacje oparte o wykorzystanie samorządności dzieci i młodzieży, wolontariat, wsparcie rówieśnicze, mediacje rówieśnicze czy projekt edukacyjny. Wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: projekty w pracy opiekuńczo-wychowawczej, refleksyjne dzienniki, elementy tutoringu. Nowoczesne technologie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 2: Zero głodu
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą teorie dotyczące procesu wychowana i kształcenia oraz determinanty przebiegu tych procesów, posiada wiedzę z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu.
Ma pogłębioną wiedzę konieczną do realizowania zadań zawodowych (wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli opiekuna i wychowawcy.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego jak też różnych środowiskach wychowawczych, ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu wybranych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania zjawisk społecznych związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, a także umiejętności wyszukiwania krytycznej oceny i przetwarzania informacji z tego zakresu przy użyciu różnych źródeł, posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności profesjonalnych, jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych wynikających z roli wychowawcy, opiekuna.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań opiekuńczo-wychowawczych, wykazuje umiejętność doskonalenia warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotowy/a do krytycznej analizy odbieranych treści, projektuje i wykonuje działania opiekuńcze i wychowawcze, dostrzega problemy pojawiające się w grupie.
Kryteria oceniania
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach
- praca zespołowa na zajęciach
- samodzielne prowadzenie warsztatów
- zajęcia metodą warsztatową
Studenci przeprowadzają autorskie zajęcia grupowe oraz wspólnie omawiają cel zajęć, zastosowane metody i formy
Sprawdzanie obecności na zajęciach
Literatura
1. Górnicka B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wybrane zagadnienia: podręcznik akademicki. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
2. Winiarski Mikołaj (2003), Kultura pedagogiczna, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. T. Pilch, Wyd. Akademickie „Żak”,
3. Wroczyński Ryszard (1985), Pedagogika społeczna, t. 2, PWN, Warszawa
4. Żebrowski Jan (1991), Zawód wychowawcy i kierunki jego specjalizacji,
WSiP, Warszawa,
5. Radlińska Helena (1935), Stosunek wychowawcy do środowiska społeczne-
go: szkice z pedagogiki społecznej, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa,
Radlińska Helena (1961), Pisma pedagogiczne, t. 1: Pedagogika spo³eczna,
Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław,
6. Łobocki Mieczysław (1982), Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opie-
kuńczo-wychowawczej, Wyd. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej,
Lublin
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: