Metodyka tutoringu PE-2S-MET
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagog, wychowawca, praktyk, tutor, mentor, coach – rozróżnienie terminologii. Czym jest tutoring: cechy i cele tutoringu. Podstawy rozmowy tutorskiej. Zasoby osobiste - atrybucje sukcesu i ich znaczenie dla efektywności osobistej oraz osobowościowe uwarunkowania osiągnięć. Zarządzanie sobą w czasie, planowanie i wyznaczanie celów w pracy z drugą osobą. Proces twórczy w pracy tutora i tuttiego. Myślenie o edukacji - wartości istotne dla pracy tutorskiej.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczącej procesów kształcenia, wychowania i opieki, zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania wykorzystywane w pracy tutora.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki oraz ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach, rozumie postulat wieloparadygmatyczności pedagogiki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy tutora.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem swoich podopiecznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, doskonaleniu umiejętności oraz kształtowaniu pożądanych społecznie postaw, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, postępuje odpowiedzialnie wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: