Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii PE-2S-LDB
TREŚCI PROGRAMOWE
Inicjacja czytelnicza na etapie wczesnej edukacji. Świat literatury dla dzieci: jej tradycji i najnowszych nurtów, konwencji i tematów ujmowanych w kontekście teorii i praktyki pedagogicznej. Literacka i pedagogiczna oceny tekstu, ilustracji i edycji książek adresowanych do dziecka. Tendencje rozwojowe i przemiany baśni i poezji dla dzieci, portretu dziecka, sposobów zwracania się do dziecka jako czytelnika. Charakterystyka
środków stylistycznych. Dziecko jako twórca i odbiorca literatury. Wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci.
W cyklu 2020Ln:
Literatura dla dzieci - "literatura osobna" lub "literatura czwarta" Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy tekstu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w "literaturze osobnej". Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Specyfika odbioru literatury przez dziecięcego czytelnika. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. |
W cyklu 2021Ln:
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej literatury dla dzieci z elementami biblioterapii jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Umiejętności
potrafi wybrać i zastosować odpowiedni do wykorzystywanej literatury dla dzieci sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy z literaturą dla dzieci, w tym elementy biblioterapii, w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji
Kompetencje społeczne
wykazuje wrażliwość i gotowość działania z wykorzystaniem literatury dla dzieci i elementów biblioterapii na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wymagających szczególnej opieki, pomocy i troski
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie obecności na zajęciach, aktywności na zajęciach oraz pisemnej pracy na jeden z podanych tematów:
1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii.
2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w literaturze dziecięcej różnych epok.
3. Znaczenie i wartości baśni w życiu dziecka.
Prace studenckie(eseje) będą oceniane wg następujących kryteriów: 1. zgodność pracy z tematem; 2. Zakres przedstawionych treści;3. Poprawność merytoryczna pracy;4. Odwołania do literatury przedmiotu; 5. Poprawność językowa, stylistyczna i ortograficzna; 6. Oryginalność ujęcia tematu.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004.
Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993.
Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010.
Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998.
Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012.
Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985.
Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999.
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.
Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987.
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002.
Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4.
Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978.
Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1.
Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980.
Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995.
Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008.
Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Ln:
Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, aktywizujące (np. "burza mózgów", drama) W czasie stanu epidemii zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) |
W cyklu 2021Ln:
Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, głośne czytanie fragmentów literatury, dyskusja (m.in. panelowa), praca w grupie nad mapą mentalną, kolażem, gry językowe, elementy dramy w ramach analizy i interpretacji tekstu, indywidualna praca nad esejem i recenzją tekstu literackiego. Godziny kontaktowe: 15h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: