Indywidualizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PE-2S-IPE
Pojęcie i założenia indywidualizowania organizowania środowiska uczenia się i prowadzenia procesu edukacyjnego w sposób zindywidualizowany. Zasady indywidualizacji procesu edukacyjnego. Podstawowe założenia i przykłady uniwersalnego projektowania w edukacji oraz zarządzania różnorodnością w szkole.
Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Specjalne potrzeby edukacyjne – wykrywanie, identyfikowanie i zaspakajanie. Ocenianie efektów edukacyjnych dzieci z trudnościami w uczenia się. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
W cyklu 2021L:
Pojęcie i założenia indywidualizowania organizowania środowiska uczenia się i prowadzenia procesu edukacyjnego w sposób zindywidualizowany. Zasady indywidualizacji procesu edukacyjnego. Podstawowe założenia i przykłady uniwersalnego projektowania w edukacji oraz zarządzania różnorodnością w szkole. |
W cyklu 2021Ln:
Zagadnienia: |
W cyklu 2022L:
Pojęcie i założenia indywidualizowania organizowania środowiska uczenia się i prowadzenia procesu edukacyjnego w sposób zindywidualizowany. Zasady indywidualizacji procesu edukacyjnego. Podstawowe założenia i przykłady uniwersalnego projektowania w edukacji oraz zarządzania różnorodnością w szkole. |
W cyklu 2022Ln:
Pojęcie i założenia indywidualizowania organizowania środowiska uczenia się i prowadzenia procesu edukacyjnego w sposób zindywidualizowany. Zasady indywidualizacji procesu edukacyjnego. Podstawowe założenia i przykłady uniwersalnego projektowania w edukacji oraz zarządzania różnorodnością w szkole. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiących podstawę rozwoju i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy koniecznej w procesie indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, w tym szczególnie trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjnokomunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych z zakresu indywidualizowania pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy jako nauczyciela wczesnej edukacji, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Kryteria oceniania
metody oparte na słowie, metody praktycznej działalności, metody aktywizujące
nakład pracy studenta:
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bałachowicz, J. Indywidualność ucznia i szanse jej rozwoju w procesie kształcenia zintegrowanego, "Nauczanie Początkowe-kształcenie zintegrowane" 2012/2013, nr 3, s. 7-18
Kruszewski, K. Indywidualizacja nauczania, W; Sztuka nauczania: podręcznik akademicki, PWN, warszawa 1993
Olechowska, A. Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016
Rola, B. Indywidualizacja jako nadrzędna zasada działań edukacyjnych wobec osób niepełnosprawnych. (Dobra praktyka). "Meritum" 2009, nr 2, s. 33-35
Więckowski, R. Nauczanie zróżnicowane, jego istota, sposoby urzeczywistniania, WSiP, Warszawa 1993
Literatura uzupełniająca:
Olechowska, A. Zarządzanie różnorodnością (diversity management) w szkole - deklaracje i opinie nauczycieli w: Gofron, B., Migała, P. Szkoła w warunkach zmiany społecznej i kulturowej. Edukacja przyszłości, Warszawa, SGGW 2017, s. 15-164
Rafał-Łuniewska, J. Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna, ORE, Warszawa, b.d.
Zych, A. Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej, ORE, Warszawa 2019
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
metody oparte na słowie, metody praktycznej działalności, metody aktywizujące |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia realizowane są w trybie stacjonarnym i zdalnym (stosownie do wskazań Uczelni). |
W cyklu 2022L:
metody oparte na słowie, metody praktycznej działalności, metody aktywizujące |
W cyklu 2022Ln:
metody oparte na słowie, metody praktycznej działalności, metody aktywizujące |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: