Instytucje opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny PE-2S-IOD1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Istota funkcjonowania instytucji zajmujących się opieką nad dzieckiem i wsparciem rodziny. Rozwój systemu opieki nad dzieckiem i rodziną we współczesnym świecie. Elementy systemu opieki nad dzieckiem. Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem i rodziną. Instytucjonalne formy wsparcia rodziny w opiece nad dzieckiem. Istota funkcjonowania placówek (MGOPS, PCPR, Poradnie Psychologiczno-Peda¬gogiczne itp.) Projekty i programy z zakresu polityki państwa na rzecz dziecka i rodziny (Rodzina 500+, Dobry start, Maluch+, karta dużej rodziny, świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, opieka zastępcza). Instytucje dla małych dzieci i praktyki pedagogiczne skierowane do dzieci.
W cyklu 2022Ln:
Istota funkcjonowania instytucji zajmujących się opieką nad dzieckiem i wsparciem rodziny. Rozwój systemu opieki nad dzieckiem i rodziną we współczesnym świecie. Elementy systemu opieki nad dzieckiem. Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem i rodziną. Instytucjonalne formy wsparcia rodziny w opiece nad dzieckiem. Istota funkcjonowania placówek (MGOPS, PCPR, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, itp.) Projekty i programy z zakresu polityki państwa na rzecz dziecka i rodziny (Rodzina 500+, Dobry start, Maluch+, karta dużej rodziny, świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, opieka zastępcza). Instytucje dla małych dzieci i praktyki pedagogiczne skierowane do dzieci. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i wie, jak się nią posługiwać w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. Wie, jak tę wiedzę odnieść do współczesnych instytucji opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny
Ma rozszerzoną wiedzę o rodzinnych i instytucjonalnych środowiskach opiekuńczo-wychowawczych, ich funkcjonowaniu, specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i tera¬peutycznej w pracy z dzieckiem i rodziną.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności w zakresie pracy opiekuńczej i wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Projektuje strategie pomocy dziecku i rodzinie.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumen¬tacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z zakresu opieki nad dzieckiem i pracy z rodziną.
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotowy/a do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Nawiązuje aktywny kontakt z pracownikami instytucji wsparcia dziecka i rodziny, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek i planowanego rozwoju instytucji.
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Jest wrażliwy/a na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - godziny kontaktowe - 15h 1. Aktywność na zajęciach podczas prezentacji innych grup studentów – 20% |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: