Interwencja kryzysowa PE-2S-IKT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu prowadzenia interwencji kryzysowych, filarów teoretycznych (terapia skoncentrowana na rozwiązaniu, terapia zorientowana na osobę, terapia poznawczo-behawioralna, dialog motywujący). Definicja kryzysu, kryzys jako zmiana, kryzys jako proces. Sytuacje, w których prowadzona jest interwencja kryzysowa (kryteria rozpoznawania), takie jak: doświadczenie przemocy ze strony bliskich osób lub przemocy rówieśniczej, konflikty w rodzinie (rozwód), śmierć bliskiej osoby, zachowania autoagresywne (w tym próby samobójcze). Procedura prowadzenia interwencji kryzysowej, zasady, ramy etyczne postępowania pomocowego. Interwencja kryzysowa w perspektywie interdyscyplinarnej i międzyinstytucjonalnej.
W cyklu 2023Ln:
Tematy zajęć: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących istotne odniesienia teoretyczne pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii jako filaru teoretycznego interwencji kryzysowej.
Ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze systemu wsparcia dziecka i rodziny oraz osób znajdujących się w sytuacji trudnej. Zna instytucje działające na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej (przemoc, uzależnienia, zachowania autoagresywne).
Ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu wsparcia dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej (przemoc, uzależnienia, zachowania autoagresywne).
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z pedagogiki i psychologii, potrafi zidentyfikować i opisać problem oraz sytuację życiową dziecka i rodziny. Potrafi adekwatnie ocenić sytuację osoby oraz zaplanować działania interwencyjne.
Potrafi planować proces interwencji kryzysowej, wykorzystując różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów, sytuacji życiowej, w jakiej się znajduje.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne. Potrafi nawiązać prawidłowy kontakt pomocowy w ramach oddziaływań interwencyjnych w sytuacjach przemocy, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, zachowań autoagresywnych.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z instytucjami realizującymi działania pomocowe na rzecz dzieci, młodzieży oraz ich rodzin.
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: