Europejskie systemy wsparcia dziecka i rodziny PE-2S-ESW
TREŚCI PROGRAMOWE
Istota i waga wczesnej interwencji - wymiar społeczny i pedagogiczny. Studia przypadku dotyczące wczesnej interwencji w rodzinach ryzyka. Wyzwania wielokulturowe: prawo do własnej kultury, języka i religii a standardy wsparcia i opieki w Europie (problematyka FGM, obrzezania, okultyzmu, małżeństw nieletnich, małżeństw aranżowanych, współczesnych form niewolnictwa i pracy dzieci). Kontrowersje wokół praw dziecka i praw człowieka. Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja o Prawach Dziecka - wymiar praktyczny i prawny.Wybrane europejskie modele wspierania rodzin i dzieci: akty prawne, modele współpracy międzyinstytucjonalnej, przykłady tzw. „best practice”. Rola szkoły we wczesnej interwencji. Podnoszenie świadomości pedagogicznej społeczeństwa dla dobra dziecka i rodziny. Zmiany demograficzne a bezpieczeństwo socjalne.
Analiza danych z raportów Eurydice i Eurostat dotyczących zagadnień edukacyjnych, piekuńczych i pomocowych.
W cyklu 2020Zn:
1. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi, niepełnosprawnymi i starymi. |
W cyklu 2021Zn:
1. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w perspektywie europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności zawodowej nauczycieli i ich roli we wczesnej interwencji.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wsparcia społecznego.
Umiejętności
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 2. Ustawa o pomocy społecznej. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; 4. Konwencja o Prawach Dziecka 5. Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; 6. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 7. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. 8. Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-. Lublin: Wydawnictwo UMCS 9. Badora S., Marzec D. (red.) (2002). Systemy opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków: Wydawnictwo "Plus". - część IV - System opieki nad dzieckiem; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I. Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. 2. Z. Krajewski, Unia Europejska-geneza, problemy i elementy polityki społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. 3.W. Rabczuk, Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2002. 4.Dzieci recesji. Wpływ kryzysu gospodarczego na warunki i jakość życia dzieci w krajach wysokorozwiniętych. UNICEF. Office of Research -Innocenti. Florencja 2014. 5. Polityka prorodzinna w Polsce. Diagnoza stanu obecnego i propozycje zmian, Fundacja Republikańska, Warszawa 2012. 6. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". 7.Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Jaros P., (opr.). BRPDz, Warszawa, 2012. |
W cyklu 2021Zn:
• Leeson, M.J. (2013). Tworzenie sieci Centrów Pomocy Rodzinie skoncentrowanych na wczesnej interwencji, Irlandia Północna, Wielka Brytania |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wszystkie zajęcia odbywaja się w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams, wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają zaproszenie do zespołu na skrzynkę pocztową |
W cyklu 2021Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: