Diagnoza zaburzeń w przystosowaniu PE-2S-DZS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego w resocjalizacji. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w resocjalizacji. Narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego i zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym. Modele diagnostyczne. Diagnoza źródeł nieprzystosowania społecznego. Diagnoza warunków oddziaływań resocjalizacyjnych i weryfikacja ich skuteczności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Etyka w praktyce diagnostycznej.
W cyklu 2022L:
1. Wprowadzenie do zajęć. |
W cyklu 2022Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Diagnozowanie zagrożenia nieprzystosowania społecznego – warsztat. 3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Sygnały oporu w diagnozie, techniki radzenia sobie z oporem, błędy w diagnozowaniu. 4. Wybrane narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego. 5. Podsumowanie zajęć, wymiana doświadczeń, kolokwium zaliczeniowe. |
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie do zajęć: koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. Prawne uregulowania dotyczące diagnozy. Koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym). Metody i modele diagnostyczne. 2. Definicja nieprzystosowania społecznego. Założenia metodologiczne projektowanych i prowadzonych badań w pedagogice resocjalizacyjnej. Podstawowe pojęcia. Zakres i obszar diagnozy w resocjalizacji. 3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Sygnały oporu w diagnozie, techniki radzenia sobie z oporem, błędy w diagnozowaniu. 4. Kolokwium zaliczeniowe, wybrane narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego. 5. Omówienie innych narzędzi diagnostycznych, podsumowanie zajęć. |
W cyklu 2024L:
1. Wprowadzenie do zajęć: koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) 2. Założenia metodologiczne projektowanych i prowadzonych badań w pedagogice resocjalizacyjnej. 3. Podstawowe pojęcia. Metody i modele diagnostyczne. 4. Zakres i obszar diagnozy w resocjalizacji. 5. Prawne uregulowania dotyczące diagnozy 6. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 7. Warsztat: planowanie procesu diagnostycznego; stawianie pytań badawczych, dobieranie odpowiednich metod i technik. 8. Warsztat: przygotowywanie narzędzia badawczego do diagnozy nieprzystosowania społecznego. 9. Narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego i zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym. Narzędzia do diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego. 10. Narzędzia do diagnozy deficytów i potencjałów wychowanka. 11. Współpraca z innymi specjalistami i uczestnikami procesu resocjalizacji w procesie diagnozy resocjalizacyjnej. 12. Opracowanie wyników diagnozy i planowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. 13. Narzędzia do diagnozy przebiegu i skuteczności podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych. 14. Kolokwium zaliczeniowe. Etyka w pracy diagnosty. 15. Podsumowanie zajęć. |
W cyklu 2024Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Sygnały oporu w diagnozie, techniki radzenia sobie z oporem, błędy w diagnozowaniu. 3,4. Wybrane narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego, testy projekcyjne, kolokwium zaliczeniowe. 5. Podsumowanie zajęć, powtórzenie informacji, wymiana doświadczeń. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym).
Zna pojęcie diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, zna i rozumie zasady stosowania diagnozy deficytów i potencjałów; zna modele diagnostyczne, w tym modele diagnozowania źródeł nieprzystosowania społecznego.
Zna zasady i normy etyczne związane z pracą diagnostyczną.
Umiejętności
Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie.
Potrafi zaplanować proces diagnostyczny, postawić pytania badawcze, dobrać do nich odpowiednie metody, techniki, narzędzia, opracować wyniki i na ich podstawie zaplanować dalsze działania.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy psychopedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy/a na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest krytyczny/a wobec swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Wysocka, E. (2019). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Impuls Grudziewska, E. (red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii społecznych, analiza tekstów naukowych Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: