Diagnoza zaburzeń w przystosowaniu PE-2S-DZS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego w resocjalizacji. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w resocjalizacji. Narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego i zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym. Modele diagnostyczne. Diagnoza źródeł nieprzystosowania społecznego. Diagnoza warunków oddziaływań resocjalizacyjnych i weryfikacja ich skuteczności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Etyka w praktyce diagnostycznej.
W cyklu 2022L:
1. Wprowadzenie do zajęć. |
W cyklu 2022Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Diagnozowanie zagrożenia nieprzystosowania społecznego – warsztat. 3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Sygnały oporu w diagnozie, techniki radzenia sobie z oporem, błędy w diagnozowaniu. 4. Wybrane narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego. 5. Podsumowanie zajęć, wymiana doświadczeń, kolokwium zaliczeniowe. |
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie do zajęć: koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. Prawne uregulowania dotyczące diagnozy. Koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym). Metody i modele diagnostyczne. 2. Definicja nieprzystosowania społecznego. Założenia metodologiczne projektowanych i prowadzonych badań w pedagogice resocjalizacyjnej. Podstawowe pojęcia. Zakres i obszar diagnozy w resocjalizacji. 3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Sygnały oporu w diagnozie, techniki radzenia sobie z oporem, błędy w diagnozowaniu. 4. Kolokwium zaliczeniowe, wybrane narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego. 5. Omówienie innych narzędzi diagnostycznych, podsumowanie zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym).
Zna pojęcie diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, zna i rozumie zasady stosowania diagnozy deficytów i potencjałów; zna modele diagnostyczne, w tym modele diagnozowania źródeł nieprzystosowania społecznego.
Zna zasady i normy etyczne związane z pracą diagnostyczną.
Umiejętności
Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie.
Potrafi zaplanować proces diagnostyczny, postawić pytania badawcze, dobrać do nich odpowiednie metody, techniki, narzędzia, opracować wyniki i na ich podstawie zaplanować dalsze działania.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy psychopedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy/a na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest krytyczny/a wobec swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: