Człowiek w cyberkulturze PE-2S-CCY
TREŚCI PROGRAMOWE:
* Kulturowe aspekty przestrzeni cyfrowej.
* Funkcjonowanie człowieka w kulturze cyfrowej w aspekcie osobowościowym.
* Komunikacja w cyberkulturze.
* Cyberkultura a tożsamość jednostki.
* Relacje twórca – odbiorca w cyfrowej kulturze.
* Social media ja-ko element kultury cyfrowej.
* Aktywność subkultur w przestrzeni cyfrowej.
W cyklu 2020L:
TEMATYKA ZAJĘĆ 2. Social learning i media społecznościowe – teoria społecznego uczenia się i jej zastosowanie w mediach społecznościowych, media społecznościowe jako kanał komunikacyjny i zjawisko kulturowe. |
W cyklu 2021L:
Dwoisty charakter pojęcia cyberkultura: aspekt cywilizacyjny (techniczno-społeczny) i aspekt symboliczny (społeczno-kulturowy). Technologie cyfrowe i ich wpływ na społeczeństwo. Sieci komunikacyjne, robotyzacja i horyzont cyborgizacji. Kulturowe aspekty przestrzeni cyfrowej. Kultura popularna jako przestrzeń artykulacji społecznego odbioru rozwoju digitalizacji (historyczne i współczesne SF, cyberpunk). Cyberkultura a tożsamość jednostki. Od redefiniowania relacji twórca – odbiorca po nowe relacje społeczne w Internecie (media społecznościowe, cyberaktywizm, hakerstwo z przesłanek ideowych). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PE2_W04
- ma pogłębioną wiedzę na psychospołecznego i kulturowego rozwoju człowieka w środowisku cyfrowym
Umiejętności
PE2_U05
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności pedagogicznej w obszarze cyberprzestrzeni sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań związanych ze specyfiką środowiska cyfrowego
PE2_U10
- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole pracującym nad zagadnieniami związanymi z obecnością człowieka w cyberprzestrzeni
Kompetencje społeczne
PE2_K02
- docenia znaczenie nauk pedagogicznych i kulturoznawczych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy w zakresie uczestnictwa człowieka w cyberkulturze
PE2_K05
- odznacza się odpowiedzialnością podczas podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych związanych z obecnością człowieka w cyberprzestrzeni
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa Literatura i materiały uzupełniające |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 KOD DO ZESPOŁU NA MCTEAMS: rqnqsqp W związku z sytuacją epidemiologiczną, realizujemy zajęcia zdalnie. Spotykamy się w godzinach rzeczywistych odpowiadających planom w USOSie. Podstawą uzyskania oceny dostatecznej jest udział we wszystkich zajęciach – jedna nieobecność usprawiedliwiona. Ocena dobra i bardzo dobra – przygotowanie i zaprezentowanie umówionego tematu. Link do zajęć będzie przesłany na adres poczty e-mailowej. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności – nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: