Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni PE-2S-BEC
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych.
TREŚCI PROGRAMOWE
WARSZTATY
1. Rozwój mediów tradycyjnych i cyfrowych na przestrzeni dziejów
2. Charakterystyka mediów cyfrowych.
3. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń.
4. Zagrożenia społeczno-wychowawcze.
5. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego.
6. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń.
7. Założenia metodologiczne badań.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE WARSZTATY 1. Specyfika i uwarunkowania bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną wiedzę na temat bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni w aspekcie osobowym, społecznym i kulturowym
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zagrożeń w cyberprzestrzeni
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działalności kształceniowej i wychowawczej w cyberprzestrzeni
Umiejętności
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i diagnozowania zagrożeń w cyberprzestrzeni
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu powstawania nowych zagrożeń w cyberprzestrzeni
wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- dyskusja
- praca w zespołach
- studium przypadków
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI
godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje) - 15 godz.
przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.
przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 pkt
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.
Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.
Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams.
Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS w ramach którego prowadzone będą zajęcia
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a41f5dd7c07e8449e94d1b9ac0f6e2699%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9775778-08a9-4aa7-ac35-23415df30a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
LITERATURA
Literatura obowiązkowa:
1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018.
2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018.
3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015
4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016
5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015
6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014
7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009
2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007
3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013
4. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Adam Marszałek, Toruń 2012.
5. Artykuły w najnowszych czasopismach naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych krajowych i zagranicznych
W cyklu 2020Z:
LITERATURA |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 pkt |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: