Alokacja zasobów pracy w organizacji PE-2S-AZP1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Instruktaż do przedmiotu. Zasoby a czynniki produkcji. Charakterystyka alokacji zasobów w gospodarce. Rola kapitału ludzkiego w gospodarce. Funkcja i strategia personalna w organizacji usługowej. Fluktuacja pracowników w organizacji edukacyjnej. Planowanie zatrudnienia w organizacjach usługowych. Narzędzia analizy i oceny pracowników organizacji. Adaptacja i integracja pracowników w procesie pracy. Operacjonalizacja zatrudnienia. Szkolenia i rozwój zawodowy jako element tworzenia kapitału ludzkiego organizacji. Wspieranie rozwoju pracowników w organizacji.
W cyklu 2023L:
ĆWICZENIA 1. Rodzaje strategii personalnych i ich opracowanie |
W cyklu 2023Ln:
ĆWICZENIA 1. Rodzaje strategii personalnych i ich opracowanie |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych realizacji funkcji personalnej w zakresie alokacji zasobów pracy w organizacji.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, mogących rodzić konsekwencje dla procesu alokacji zasobów pracy w organizacji.
Umiejętności
Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk zachodzących w strukturach organizacji, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia rozwoju organizacji i pracowników.
Potrafi wybrać właściwy sposób postępowania dla możliwych zjawisk zachodzących w organizacji, dobierając środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań związanych z fluktuacją, adaptacją oraz oceną pracowników.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w obszarze zarządzania zasobami pracy w organizacji, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie zarządzania zasobami pracy.
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w organizacji.
Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych mogących zakłócić zarządzanie zasobami pracy w organizacji.
Kryteria oceniania
1. Kolokwium zaliczeniowe w formie 3 pytań problemowo - opisowych.
Jest przewidziane zaliczenie z całego materiału ćwiczeń w formie stacjonarnej, opisowej. Każde pytanie jest punktowane po 10 punktów, można uzyskać maksimum 30 punktów, obowiązuje minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.
Skala punktacji jest następująca:
poniżej 15 punktów ocena niedostateczna (2);
od 15,0 do 18,99 punktów ocena dostateczna (3);
od 19,0 do 22,99 punktów ocena dostateczna plus (3,5);
od 23 do 25,99 punktów ocena dobra (4);
od 26,0 do 28, 99 punktów ocena dobra plus (4,5);
od 29, 0 do 30 punktów ocena bardzo dobra (5);
2. Obecność i aktywność poprzez uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe.
Biorąc pod uwagę niewielki wymiar 9 godzin zajęć, nawet jedna nieusprawiedliwiona obecność podlega zaliczeniu z tematyki omawianej na zajęciach na zasadach analogicznych, jak na ćwiczeniach. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej jednych zajęć, wymagane jest również zaliczenie ćwiczeń z zagadnień, które były omówione.
3. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia będą dostosowane do możliwości osób studiujących.
Literatura
Literatura przedmiotu:
Obowiązkowa:
• Kolasa K., Optymalna alokacja zasobów w ochronie zdrowia. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
• Krawczyk I., Marketing stanowisk pracy a planowanie zasobów ludzkich w organizacji. Zeszyt Naukowy Wydziału Ekonomii i Zarządzania, Wyższa Szkoła Języków Obcych i Ekonomii w Częstochowie, 2000, z. 2, s. 129 - 134.
• Levašova L., Zakrzewski J., System ocen pracowniczych. W: „Zarzadzanie i Edukacja: Dwumiesięcznik Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego”, Nr 48 (2006), s. 15-33.
• Maciąg E., Prusak R., Kołmasiak Cz., Alokacja zasobów w zintegrowanym systemie zarządzania. W: Wybrane zagadnienia dotyczące usprawnienia procesów w przedsiębiorstwie. Red. nauk. Ogórek M., Bajor T., Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2016, s. 63-74.
• Padzik K., Ocena pracowników: nowa generacja narzędzi do oceny pracowników w nowym ujęciu klasycznego modelu kompetencji. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.
• Suchar M., Rekrutacja i selekcja personelu. Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca:
• Kostera M., Zarzadzanie personelem. PWE, Warszawa 2000.
• Postuła A., Współczesna edukacja menedżerska: Badania etnograficzne. Poltext, Warszawa 2019.
• Red. Horyń W., Maciejewski J., Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
• Red. Listwan T., Zarządzanie kadrami. C.H. Beck, Warszawa 2004.
• Red. nauk. Mendryk I., Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej. Difin, Warszawa 2021.
• Red. Plewka Cz., Bednarczyk H., Vademecum menedżera oświaty. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia, Radom 2000.
• Turska E., Praca i kariera na globalnym rynku: wyzwania i zagrożenia. Difin, Warszawa 2020.
W cyklu 2023L:
Literatura obowiazkowa: - H. Król, A. Ludwiczyński: Zarządzanie zasobami ludzkimi. PWN. Warszawa 2006, Literatura uzupełniająca - E. Masłyk-Musiał: Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000 |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiazkowa: - H. Król, A. Ludwiczyński: Zarządzanie zasobami ludzkimi. PWN. Warszawa 2006, Literatura uzupełniająca - E. Masłyk-Musiał: Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000 |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA FORMA AKTYWNOŚCI STUDENTA (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA FORMA AKTYWNOŚCI STUDENTA (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA Zajęcia są realizowane w wymiarze 15 godzin na studiach stacjonarnych, 9 godzin na studiach niestacjonarnych, w formie stacjonarnej. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 35 godzin pracy samodzielnej dla 15 godzin zajęć, 41 godzin pracy indywidualnej dla 9 godzin zajęć. Przedmiot ma 2 ECTS, przyjęto 50 godzin ogólnego nakładu pracy osób studiujących. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Zajęcia są realizowane w wymiarze 15 godzin na studiach stacjonarnych, 9 godzin na studiach niestacjonarnych, w formie stacjonarnej. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 35 godzin pracy samodzielnej dla 15 godzin zajęć, 41 godzin pracy indywidualnej dla 9 godzin zajęć. Przedmiot ma 2 ECTS, przyjęto 50 godzin ogólnego nakładu pracy osób studiujących. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: