Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne PE-2S-ASP1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie jak: aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji w środowisku.
W cyklu 2022Zn:
Opis treści programowych: 1. Animacja środowiska lokalnego - metoda środowiskowa: geneza, definicje, modele |
W cyklu 2024Zn:
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Omówienie wymagań. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja. 2.Teoretyczne podstawy animacji środowiskowej (geneza, istota, cele, funkcje); Rola teorii w praktyce animacji w środowisku. 3. Sylwetka animatora – kim jest i jakie są jego role. 4. Praca z grupą w zawodzie animatora (specyfika, trudności, wyzwania). 5. Diagnoza społeczności lokalnej: potencjał i zasoby oraz potrzeby i problemy. Rezultat analizy diagnostycznej.Określanie rezultatów projektu. 6. Omówienie przykładowych projektów animacyjnych - analiza krytyczna. 7. Prezentacje studenckie dotyczące zaplanowanej i przygotowanej koncepcji działań animacyjnych we własnym środowisku. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
Potrafi twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Potrafi animować prace prowadzące do budzenia sił wychowanków i ich upełnomocniania.
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Pozycje polecane: |
W cyklu 2024Zn:
Bąbska B., Rymsza M. (2014). Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej. Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Suma: 45 godzin |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: