Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne PE-2S-ASP
Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie, jak aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji
w środowisku
W cyklu 2020Zn:
Treści przedmiotu |
W cyklu 2021Zn:
Treści przedmiotu 1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. 2. Tworzenie się społeczeństwa sieciowego. 3. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. 4. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta. 5. Ruchy sąsiedzkie. 6. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim. 7. Obywatelstwo, dobro wspólne. 8. Partycypacja, współdecydowanie. Cele partycypacji społecznej (konsultacje, debata, dyskusja, negocjacje, mediacje) 9. Obywatel w procesie powstawania i funkcjonowania grup obywatelskich i organizacji pozarządowych |
W cyklu 2022Zn:
Treści przedmiotu 1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice
i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura: Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej. „Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/ Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/ Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/ |
W cyklu 2021Zn:
Literatura: Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN. Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej. Dodatkowa Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, A. Olech (red.), Warszawa 2012 J. Hausner (ed.), J. Górniak, S. Koldras, S. Mazur, R. Paszkowska, Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik (Social Communication and Participation), Kraków 1999 B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.) Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010 Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej. A. Olech (red.), Warszawa 2011 Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, (red.) J. Erbel, P. Sadura, Warszawa 2012. Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności. Poradnik partycypacji publicznej oparty na doświadczenia Źródła netnograficzne „Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/ Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/ Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/ |
W cyklu 2022Zn:
Literatura: 1. Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ŹRÓDŁA NETOGRAFICZNE |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone w czasie rzeczywistym w aplikacji Teams. |
W cyklu 2021Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka i praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 5h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h - samodzielna lektura tekstów - 3h - przygotowanie się do ćwiczeń 3 h 1 punkt ECTS |
W cyklu 2022Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka i praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 5h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h - samodzielna lektura tekstów - 3h - przygotowanie się do ćwiczeń 3 h 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: