Wybrane zagadnienia teorii wychowania PE-2M-BTW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Paradygmaty teorii wychowania oraz ich implikacje dla teorii i praktyki. Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Aksjologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. Podmiotowość i podmiot w interpretacjach współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania (przedzałożeniowość myślenia i działania wychowawczego). Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.
W cyklu 2023Z:
Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Problem przedzałożeniowości myślenia i działania wychowawczego (stanowiska światopoglądu konserwatywnego versus liberalnego). Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Trzy orientacje współczesnych ideologii wychowania (romantyczna, transmisji kulturowej, progresywna). Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania i ich osadzenie w paradygmatach nauk społecznych. implikacje dla sposobu dookreślania funkcji, zadań i celów teorii i praktyki pedagogicznej w kontekście inicjowanej zmiany (stopniowa lub radykalna) oraz postrzegania życia społecznego przez pryzmat stałych lub zmiennych form (paidocentyyzm - didaskalocentryzm). Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania (behawioryzm pedagogiczny - pedagogika humanistycznna; wychowanie jako zmiana zachowania – wychowanie jako interakcja symboliczna). Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania. Orientacje i koncepcje wychowania (orientacja naturalistyczna, kulturowa, ideologiczna, społeczna, religijna). Podmiotowość i podmiot w interpretacjach współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Metodyczne aspekty realizacji celów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Aksjologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. |
W cyklu 2023Zn:
Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Problem przedzałożeniowości myślenia i działania wychowawczego (stanowiska światopoglądu konserwatywnego versus liberalnego). Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Trzy orientacje współczesnych ideologii wychowania (romantyczna, transmisji kulturowej, progresywna). Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania i ich osadzenie w paradygmatach nauk społecznych. implikacje dla sposobu dookreślania funkcji, zadań i celów teorii i praktyki pedagogicznej w kontekście inicjowanej zmiany (stopniowa lub radykalna) oraz postrzegania życia społecznego przez pryzmat stałych lub zmiennych form (paidocentyyzm - didaskalocentryzm). Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania (behawioryzm pedagogiczny - pedagogika humanistycznna; wychowanie jako zmiana zachowania – wychowanie jako interakcja symboliczna). Orientacje i koncepcje wychowania (orientacja naturalistyczna, kulturowa, ideologiczna, społeczna, religijna). Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Metodyczne aspekty realizacji celów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. |
W cyklu 2024Z:
Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Problem przedzałożeniowości myślenia i działania wychowawczego (stanowiska światopoglądu konserwatywnego versus liberalnego). Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Trzy orientacje współczesnych ideologii wychowania (romantyczna, transmisji kulturowej, progresywna). Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania i ich osadzenie w paradygmatach nauk społecznych. implikacje dla sposobu dookreślania funkcji, zadań i celów teorii i praktyki pedagogicznej w kontekście inicjowanej zmiany (stopniowa lub radykalna) oraz postrzegania życia społecznego przez pryzmat stałych lub zmiennych form (paidocentyyzm - didaskalocentryzm). Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania (behawioryzm pedagogiczny - pedagogika humanistycznna; wychowanie jako zmiana zachowania – wychowanie jako interakcja symboliczna). Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania. Orientacje i koncepcje wychowania (orientacja naturalistyczna, kulturowa, ideologiczna, społeczna, religijna). Podmiotowość i podmiot w interpretacjach współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Metodyczne aspekty realizacji celów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Aksjologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. |
W cyklu 2024Zn:
Antropologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć antropologicznych. Problem przedzałożeniowości myślenia i działania wychowawczego (stanowiska światopoglądu konserwatywnego versus liberalnego). Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Trzy orientacje współczesnych ideologii wychowania (romantyczna, transmisji kulturowej, progresywna). Interdyscyplinarność teorii wychowania oraz jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Paradygmaty teorii wychowania i ich osadzenie w paradygmatach nauk społecznych. implikacje dla sposobu dookreślania funkcji, zadań i celów teorii i praktyki pedagogicznej w kontekście inicjowanej zmiany (stopniowa lub radykalna) oraz postrzegania życia społecznego przez pryzmat stałych lub zmiennych form (paidocentyyzm - didaskalocentryzm). Model teorii wychowania jako nauki empirycznej oraz jako filozofii wychowania (behawioryzm pedagogiczny - pedagogika humanistycznna; wychowanie jako zmiana zachowania – wychowanie jako interakcja symboliczna). Orientacje i koncepcje wychowania (orientacja naturalistyczna, kulturowa, ideologiczna, społeczna, religijna). Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowe postacie i funkcje. Metodyczne aspekty realizacji celów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania oraz błędy oddziaływań wychowawczych. Problem makrostrukturalnej i mikrostrukturalnej dysfunkcjonalności oddziaływań wychowawczych. Problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Teleologiczne podstawy i wymiary teorii wychowania – podstawowe problemy, teoretyczne i praktyczne konsekwencje rozstrzygnięć teleologicznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: