Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej PE-2M-BPS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Człowiek z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej – charakterystyka zagadnienia. Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. Andragogika i gerontologia specjalna – dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej – wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społecznie. Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Starość a niepełnosprawność. Jakość życia seniorów, formy opieki i pomocy dla ludzi starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Warunki dialogu międzypokoleniowego. Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Obraz osoby z niepełnosprawnością w mediach. Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych.
W cyklu 2023Zn:
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cel pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk- rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Jakość życia, formy opieki i pomocy dla seniorów z niepełnosprawnością. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia wzroku dla funkcjonowania dziecka/osoby. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia słuchu dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, uwarunkowania adaptacji społecznej, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (Metoda W.Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji). Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
W cyklu 2023Z:
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym - w aspekcie historycznym. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk; rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. -Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Jakość życia seniorów z niepełnosprawnością. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Znaczenie i warunki dialogu międzypokoleniowego. Formy opieki i pomocy dla osób starszych. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach – tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Znaczenie języka towarzyszącego przedstawianiu osób z niepełnosprawnością w mediach dla ich sytuacji społecznej, wytyczne Konwencji praw osób niepełnosprawnych w tym obszarze. - Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Cechy mediów cyfrowych. Rola nowych mediów i nowych technologii w zwiększaniu aktywności i niezależności osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia; wpływ na rozwijanie osobowości. Znaczenie racjonalnego korzystania z nowych mediów przez osoby z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Wrodzone i nabyte uszkodzenie wzroku – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Wrodzone i nabyte uszkodzenie słuchu – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób przewlekle chorych i z niesprawnością ruchową. Pojęcie choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacje. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, z chorobą przewlekłą. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (2 zajęcia). Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów - Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Termin osoba głuchoniewidoma. Zróżnicowanie w grupie osób ze współwystępującym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Edukacja, rehabilitacja- w tym metody porozumiewania osób głuchoniewidomych, sytuacja społeczna i zawodowa. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji).Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
W cyklu 2024Z:
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym - w aspekcie historycznym. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk; rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Jakość życia seniorów z niepełnosprawnością. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Znaczenie i warunki dialogu międzypokoleniowego. Formy opieki i pomocy dla osób starszych. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Znaczenie języka towarzyszącego przedstawianiu osób z niepełnosprawnością w mediach dla ich sytuacji społecznej, wytyczne Konwencji praw osób niepełnosprawnych w tym obszarze. - Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Cechy mediów cyfrowych. Rola nowych mediów i nowych technologii w zwiększaniu aktywności i niezależności osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia; wpływ na rozwijanie osobowości. Znaczenie racjonalnego korzystania z nowych mediów przez osoby z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Wrodzone i nabyte uszkodzenie wzroku – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Wrodzone i nabyte uszkodzenie słuchu – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób przewlekle chorych i z niesprawnością ruchową. Pojęcie choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacje. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby.. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, z chorobą przewlekłą. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (2 zajęcia). Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów - Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Termin osoba głuchoniewidoma. Zróżnicowanie w grupie osób ze współwystępującym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Edukacja, rehabilitacja- w tym metody porozumiewania osób głuchoniewidomych, sytuacja społeczna i zawodowa. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji).Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
W cyklu 2024Zn:
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cel pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk- rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Jakość życia, formy opieki i pomocy dla seniorów z niepełnosprawnością. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia wzroku dla funkcjonowania dziecka/osoby. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia słuchu dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, uwarunkowania adaptacji społecznej, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (Metoda W.Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji). Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: