Wybrane zagadnienia pracy socjalnej PE-2M-BPR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Istota oraz geneza pracy socjalnej.
Praca socjalna w interdyscyplinarnym splocie nauk społecznych.
Prawno-człowieczy wymiar pracy socjalnej.
Praca socjalna jako instytucja polityki społecznej państwa.
Współczesne stanowiska teoretyczne pracy socjalnej.
Profesjonalne pomaganie – metody i procesy.
„Nowa” praca socjalna.
Praca socjalna wobec zmiany społecznej na tle ewolucji życia społecznego. Praca środowiskowa a aktywne obywatelstwo.
Społeczeństwo obywatelskie.
Pracownicy socjalni w rolach terapeutycznych.
Praca socjalna na rzecz dzieci, kobiet i seniorów oraz innych grup oraz środowisk społecznych.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Istota oraz geneza pracy socjalnej. Praca socjalna w interdyscyplinarnym splocie nauk społecznych. Prawno-człowieczy wymiar pracy socjalnej. Praca socjalna jako instytucja polityki społecznej państwa. Współczesne stanowiska teoretyczne pracy socjalnej. Profesjonalne pomaganie – metody i procesy. „Nowa” praca socjalna. |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 13: Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom
Cel 2: Zero głodu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutk
Kryteria oceniania
1. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących.
2. Zaliczenie z całego materiału w formie pisemnej, stacjonarnej, opisowej. Punktowany jest stopień poprawności udzielonych odpowiedzi oraz stopień wyczerpania informacji w zakresie danego zagadnienia, podanych przez osobę studiującą w ramach zaliczenia oraz stopień wyczerpania informacji w zakresie danego zagadnienia, podanych przez osobę studiującą w ramach zaliczenia.
Literatura
Literatura przedmiotu (obowiązkowa):
Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019.
Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018.
Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.
Akt prawny: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 sierpnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o pomocy społecznej. Dz. U. 2024, poz. 1283.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zrealizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Dz. U. 2019, poz. 1818.
Literatura przedmiotu (uzupełniająca):
Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.
Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023.
Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Žilova A., Janigova E.: Teoria i zarządzanie w pracy socjalnej. Międzynarodowa Fundacja Naukowców i Pedagogów „Scientia, Ars Educatio”, UKiP J. & D. Gębka, Kraków, Gliwice 2008.
Gizowski M.: Wybrane aspekty pracy socjalnej: Analiza krytyczna. (Podręcznik akademicki). Nadbałtycki Ośrodek Naukowo – Dokumentacyjny Marcin Welz, Gdańsk 2011.
Czasopismo „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna: Studia i Dyskusje” i inne.
Lipowicz E.: Praca socjalna z rodziną: diagnoza, projektowanie, zmiana. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014.
Stanek K.: Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014.
W cyklu 2023Z:
Literatura przedmiotu: obowiązkowa: 1. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Literatura przedmiotu (uzupełniająca): 1. Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura przedmiotu: obowiązkowa: 1. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Akty prawne: Literatura przedmiotu (uzupełniająca): 1. Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002. 2. Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023. 3. Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. |
W cyklu 2024Z:
Literatura przedmiotu (obowiązkowa): Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018. Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. Akty prawne: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 sierpnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o pomocy społecznej. Dz. U. 2024, poz. 1283. Literatura przedmiotu (uzupełniająca): Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002. Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023. Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
|
W cyklu 2024Zn:
Literatura przedmiotu: obowiązkowa: 1. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Akty prawne: Literatura przedmiotu (uzupełniająca): 1. Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002. 2. Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023. 3. Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: podające i poszukujące w zależności od formy zajęć wykładowych lub ćwiczeniowych. Przedmiot liczy 45 godzin kontaktowych: 15 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 120 godzin (4 ECTS). |
W cyklu 2023Zn:
Metody podające i poszukujące w zależności od formy zajęć wykładowych lub ćwiczeniowych. Przedmiot liczy 24 godziny kontaktowe: 9 godzin wykładu oraz 15 godzin ćwiczeń. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 100 godzin (4 ECTS), w tym 76 godzin pracy indywidualnej. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących. Metody dydaktyczne wykładu: podające i poszukujące (dyskusja). Przedmiot liczy 45 godzin kontaktowych:15 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 100 godzin (4 ECTS), w tym 55 godzin pracy indywidualnej. |
W cyklu 2024Zn:
Metody podające i poszukujące w zależności od formy zajęć wykładowych lub ćwiczeniowych. Przedmiot liczy 24 godziny kontaktowe: 9 godzin wykładu oraz 15 godzin ćwiczeń. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 100 godzin (4 ECTS), w tym 76 godzin pracy indywidualnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: