Wybrane zagadnienia dydaktyki PE-2M-BDY
TREŚCI PROGRAMOWE
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Instytucjonalne środowiska edukacyjne: procesy społeczne w grupie; organizacja procesu kształcenia; style pracy nauczyciela; kultura i klimat instytucji edukacyjnej. Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej: sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów; ocenianie kształtujące; ewaluacja pracy placówki oświatowej; edukacyjna wartość dodana. Zasady skutecznej edukacji: potrzeby poznawcze uczącego się. Nauczanie jako proces dwustronny – komunikacja w procesie kształcenia. Problem dyscypliny w procesie dydaktycznym: jak utrzymać ład podczas zajęć? Zarządzanie grupą. Motywowanie uczących się – standardowe i niestandardowe metody wzmacniania. Nowoczesne nauczanie w praktyce: ocena potrzeb uczniów/klientów w praktyce. Cele kształcenia. Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych. Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne. Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia. Ewaluacja zajęć. Samokształcenie jako „humanistyczne podejście do nauczania”: cele i uwarunkowania, etapy i strategie. Nauczycielskie dylematy związane z przekazywaniem uczniowi odpowiedzialności za uczenie się. Wspieranie uczenia się: strategie i techniki.
W cyklu 2023Z:
Wykład – treści: Ćwiczenia - treści: |
W cyklu 2023Zn:
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Nowoczesne nauczanie w praktyce. |
W cyklu 2024Zn:
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Nowoczesne nauczanie w praktyce. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Liczba punktów ECTS: 4 Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS: 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS: 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: