Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej PE-2M-ASP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhCfeQRVlO7JytMu64aNAAYY2zVKk6N_hbpr0-2Ychj01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9eb21d51-7681-4a1d-a77e-4a4e93ed0844&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AR6IJ4IV_caf2LWVvfCpm5WABgSWJQ5X777SZM5A6fzM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5349ff92-acb4-4f80-a166-dbcc110a1d24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Zn)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie. Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko. Społeczeństwo wiedzy, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Globalizacja, zrównoważony rozwój a edukacja. Społeczeństwo obywatelskie – społeczna partycypacja, organizacje pozarządowe. Koncepcje aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.
W cyklu 2023Z:
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
W cyklu 2023Zn:
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
W cyklu 2024Z:
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
W cyklu 2024Zn:
Pogłębienie refleksji nad pojęciami: wychowanie, kultura, partycypacja i środowisko, Omówienie koncepcji aktywizacji, upodmiotowienia, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy), w pedagogice społecznej. Pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna. Wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy: globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Egzamin, uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Zn:
Literatura Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Literatura Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Zn:
Literatura Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Z:
STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ NAKŁAD PRACY: |
W cyklu 2024Zn:
STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ NAKŁAD PRACY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: