Wybrane zagadnienia pedagogiki pracy PE-2M-APP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga. Modele kształcenia zawodowego, dualny system kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Z:
OBOWIĄZKOWA * Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005. * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2023Zn:
OBOWIĄZKOWA * Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005. * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2024Z:
OBOWIĄZKOWA * Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005. * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2024Zn:
OBOWIĄZKOWA * Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005. * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: