Wybrane zagadnienia historii wychowania PE-2M-AHW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Historia wychowania jako obszar badań interdyscyplinarnych. Wychowanie jako praktyka społeczna w perspektywie historycznej. Przemiany instytucji edukacyjnych. Koncepcje pedagogiczne przeszłości jako współczesne repozytorium idei. Polska pedagogika – rozwój i specyfika kontekstów kulturowych. Wybitne postaci polskiej i europejskiej pedagogiki praktycznej i teoretycznej.
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych: Wykład: 2. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze 3. Edukacja i wychowanie w epoce nowożytnej 4. Czasy Oświecenia 5. Reformy edukacji w Polsce przedrozbiorowej 6. Edukacja i wychowanie pod zaborami 7. Reformy pedagogiczne ,„nowa szkoła” 8. Edukacja i wychowanie w Polsce niepodległej Ćwiczenia: 2. Pedagogika Sokratesa, Platona i Arystotelesa 3. wychowanie w czasach sredniowiecznych 4. Założenie uniwersytetów, rola Uniwersytetu Krakowskiego 5. Reformy Komisji Edukacji Narodowej 6. J. Dietl „O reformie szkół krajowych” 7. A. Frycz Modrzewski „O wychowaniu dworskim” 8. J. Amos Komeński „Drzwi języków otworzone” 9. J. Jakub Rousseau „Emil” 10. J. H. Pestalozzi „ Jak Gertruda uczy swoje dzieci” 11. Metoda Marii Montessori 12. Reformy szkolne w Polsce w 1932 r, 13. Pedagogika Janusza Korczaka 14. Teorie pedagogiczne Marii Grzegorzewskiej |
W cyklu 2023Zn:
Opis treści programowych: Wykład: 2. Oświata i wychowanie w czasach średniowiecznych 3. Edukacja i wychowanie w czasach nowożytnych 4. Czasy Oświecenia 5. Reformy edukacji w Polsce przedrozbiorowej 6. Edukacja i wychowanie pod zaborami 7. Reformy pedagogiczne, „nowa szkoła” 8. Edukacja i wychowanie w Polsce niepodległej 9. Pedagogika Janusza Korczaka i Marii Grzegorzewskie Ćwiczenia: 2. Pedagogika Sokratesa, Platona i Arystotelesa 3. Powstanie Uniwersytetów w Europie, rola Uniwersytetu Krakowskiego 4. Reformy A. Wielopolskiego 5. Komisja Edukacji Narodowej i jej reformy 6. Pedagogika Marii Montessori 7. Pedagogika „mądrej miłości” Janusza Korczaka 8. Teoria i praktyka pedagogiczna Marii Grzegorzewskiej |
W cyklu 2024Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Zn:
Opis treści programowych: Wykład: 2. Oświata i wychowanie w czasach średniowiecznych 3. Edukacja i wychowanie w czasach nowożytnych 4. Czasy Oświecenia 5. Reformy edukacji w Polsce przedrozbiorowej 6. Edukacja i wychowanie pod zaborami 7. Reformy pedagogiczne, „nowa szkoła” 8. Edukacja i wychowanie w Polsce niepodległej 9. Pedagogika Janusza Korczaka i Marii Grzegorzewskie 10. Wychowanie w państwach totalitarnych, nazizm faszyzm, komunizm. Ćwiczenia: 2. Pedagogika Sokratesa, Platona i Arystotelesa 3. Powstanie Uniwersytetów w Europie, rola Uniwersytetu Krakowskiego 4. Reformy A. Wielopolskiego 5. Komisja Edukacji Narodowej i jej reformy 6. Pedagogika Marii Montessori 7. Pedagogika „mądrej miłości” Janusza Korczaka 8. Teoria i praktyka pedagogiczna Marii Grzegorzewskiej |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca Teksty źródłowe: Monografie: |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: