Podstawy pedagogiki pracy PE-2F-PPP
-------------------------------------------------------
TREŚCI PROGRAMOWE
-------------------------------------------------------
1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania pedagogiki pracy. Obszary problemowe pedagogiki pracy.
2. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność.
3. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy. Procedury badań.
4. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przed-zawodowego. Pojęcie i zadania edukacji pro zawodowej. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy.
5. Cele, formy, programy i metody kształcenia zawodowego. Modele kształcenia zawodowego. Istota i efektywność dualnego systemu kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowego. Metody oceny wyników kształcenia zawodowego.
6. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych.
7. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.
8. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.
W cyklu 2020Ln:
I. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy: II. Kształcenie przedzawodowe i prozawodowe III. Edukacja zawodowa szkolna i pozaszkolna. IV. Edukacja ustawiczna dorosłych. |
W cyklu 2021Ln:
I. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy: II. Kształcenie przedzawodowe i prozawodowe III. Edukacja zawodowa szkolna i pozaszkolna. IV. Edukacja ustawiczna dorosłych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzę na temat procesu wychowania przez pracę, do pracy i w pracy, kształcenia i wychowania przedzawodowego, struktury i zadań kształcenia zawodowego w formach szkol-nych i pozaszkolnych.
- Zna przebieg i determinanty kształcenia ustawicznego doro-słych w okresie ich aktywności zawodowej oraz ich rolę w kolejnych etapach życia człowieka.
- Ma wiedzę dotyczącą wybranych aspektów humanizacji pra-cy.
Umiejętności
- Potrafi, wykorzystując różne źródła, prawidłowo identyfi-kować, analizować i interpretować elementy procesu wycho-wania przez pracę i do pracy stanowiące integralną część kształcenia przedzawodowego, zawodowego i ustawicznego.
- Potrafi na podstawie samodzielnie zgromadzonych informa-cji prawidłowo wyjaśniać zjawiska i relacje zachodzące w procesie pracy, z uwzględnieniem poszczególnych etapów rozwoju zawodowego człowieka.
- Posiada pogłębioną umiejętność pisemnej i ustnej analizy zagadnień obejmujących obszary pedagogiki pracy, na pod-stawie źródeł literaturowych i doświadczeń indywidualnych.
- Posiada umiejętność formułowania oceny i uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień relacji wychowanie-praca-pracownik z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycz-nych dyscyplin związanych z pedagogiką pracy.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość potrzeby nieustannego pogłębiania wiedzy i umiejętności warunkujących prawidłowy rozwój zawodowy i osobisty, ze szczególnym uwzględnieniem postrzegania pracy w kategoriach wartości.
- Wyraża przekonanie o osobistej odpowiedzialności wobec ludzi, dla których dobra stara się działać w roli pedagoga.
Literatura
W cyklu 2020L:
OBOWIĄZKOWA * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2020Ln:
OBOWIĄZKOWA * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2021L:
OBOWIĄZKOWA * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Ln:
OBOWIĄZKOWA * Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. UZUPEŁNIAJĄCA * Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Podstawy pedagogiki pracy, specj. ..., 2020L Szczegóły (w tym link do grupy) zajęć w informacjach o ćwiczeniach oraz w aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład+korespondencja): 18 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do grupy w MS Teams: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład+korespondencja): 18 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: