Pedagogika porównawcza PE-2F-PER
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7S741tyb4295uPcOMLtXLqwoAkxm80dL9J3XtMKS9ZQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7417a7b-ad5b-4ab2-a7e8-57d57426c666&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accf67ed9b1de40e29b5e5aa20554ef65%40thread.tacv2/conversations?groupId=38dc0746-1503-426d-b8f7-adf734199139&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Zn)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a37a743912c2343b791afeca0260676d4%40thread.tacv2/conversations?groupId=a10e5327-c6db-449d-ba26-a426eea6437c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-V8f3yxwDo95MGYvtpSjty6xX9RVz8CFL9ki9rZO8Tc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=095524cd-b841-4afc-b37a-52e7eaf7ad96&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Zn)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aCaPjwwIZpGjqQjwT1SNhm7FuAj1wXoN1X591g4THNvY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ef8ee94c-b6db-4004-a33f-de6e31da5834&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af-LHE7IFA4OIfGU-O-z_1wr1e7pzH6mhiNFPtrfsBGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5baf7259-4326-4fe1-ac2a-6ba78566f069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Zn)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af-LHE7IFA4OIfGU-O-z_1wr1e7pzH6mhiNFPtrfsBGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5baf7259-4326-4fe1-ac2a-6ba78566f069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój pedagogiki porównawczej w kontekście zjawisk i procesów zachodzących w XX i w XXI wieku. Podstawowe pojęcia i dylematy. Twórcy pedagogiki porównawczej i ich wpływ na rozwój dyscypliny. System edukacyjny w perspektywie ogólnej teorii systemów: Budowa systemu – komponenty, zasady tworzenia i modyfikowania – i jego funkcjonowanie w perspektywie OTS. Uwarunkowania systemów edukacyjnych. Systemy edukacyjne w Europie i na świecie - edukacja wielu prędkości i wynikające z tego konsekwencje dla polityk/i edukacyjnej. Wybrane problemy edukacyjne na świecie, w tym nierówność w dostępie do edukacji i nierówność szans edukacyjnych różnych grup społecznych. Polityka edukacyjna w Polsce i na świecie - priorytety i możliwości działania. Udział instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową w konstruowaniu polityki edukacyjnej. Jak przeprowadzać badania porównawcze? – zasady postępowania metodologicznego. Kontekst i ekwiwalencja jako podstawowe kategorie w badaniach porównawczych. Zróżnicowanie poziomu rozwoju systemów edukacyjnych i ich źródła w perspektywie międzynarodowych badań porównawczych. Wnioski wynikające z badań międzynarodowych dla systemów oświatowych poszczególnych państw oraz międzynarodowej polityki edukacyjnej. Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich (w tym w Polsce). Analizy porównawcze systemów: założenia, organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. Współpraca międzynarodowa w zakresie edukacji a rozwiązywanie podstawowych problemów edukacyjnych.
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych Ćwiczenia |
W cyklu 2021Z:
Opis treści programowych Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021Zn:
Opis treści programowych Ćwiczenia |
W cyklu 2022Z:
Opis treści programowych Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022Zn:
Opis treści programowych Ćwiczenia |
W cyklu 2022Ln:
Opis treści programowych Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna genezę pedagogiki porównawczej, jej podstawowe pojęcia i powiązania z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami.
- Zna specyfikę warsztatu badawczego w badaniach komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji odpowiedzialnych za kształt systemu edukacji oraz instytucji działających w obrębie systemu edukacyjnego, a także ich założenia i zakres działań.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji zajmujących się pedagogiką porównawczą i międzynarodową, w tym podejmujących badania międzynarodowe.
- Zna teorię systemową i jej znaczenie dla tworzenia i zmiany systemów edukacyjnych.
- Zna budowę systemu edukacyjnego i warunki wyznaczające jego sprawne funkcjonowanie.
- Zna zależności między systemem edukacyjnym a otoczeniem społeczno-kulturowym, ekonomicznym itd.
- Zna systemy edukacyjny w Polsce i w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich.
- Zna główne kierunki rozwoju edukacji na świecie oraz wybrane problemy z tego obszaru.
Umiejętności
- Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania informacji dotyczących zjawisk występujących w systemach edukacyjnych oraz ich interpretacji w celu oceny i projektowania zmian.
- Umie wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki porównawczej oraz innych dyscyplin do analizowania i interpretowania zjawisk edukacyjnych.
- Potrafi analizować systemy i zjawiska edukacyjne z uwzględnieniem różnych układów odniesień.
- Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy wchodzące w zakres pedagogiki porównawczej.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pedagogiki porównawczej, rozumie potrzebę jego ciągłego podnoszenia w odniesieniu w kontekście własnej roli zawodowej.
- Wyraża przekonanie o osobistej odpowiedzialności za własne działania wobec ludzi, dla których dobra stara się działać.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa: Strony internetowe: EURYDICE, IBE, UNICEF, UNESCO, OECD, FRSE. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Obowiązkowa: Strony internetowe: EURYDICE, IBE, UNICEF, UNESCO, OECD, FRSE. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Szczegółowo wykaz literatury będzie podany do ćwiczeń. |
W cyklu 2021Zn:
Obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Szczegółowo wykaz literatury będzie podany do ćwiczeń. |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Szczegółowo wykaz literatury będzie podany do ćwiczeń. |
W cyklu 2022Zn:
Obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Szczegółowo wykaz literatury - udostępniony podczas ćwiczeń. |
W cyklu 2022Ln:
Obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Szczegółowo wykaz literatury - udostępniony podczas ćwiczeń. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wszystkie zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. Ze względu na sytuacje epidemiczną możliwa jest realizacja zajęć zdalna. WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7S741tyb4295uPcOMLtXLqwoAkxm80dL9J3XtMKS9ZQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7417a7b-ad5b-4ab2-a7e8-57d57426c666&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: q5nhvcl Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia - wykłady i ćwiczenia, w związku z organizacją zdalną kształcenia w uczelni w związku ze stanem epidemiologicznego (COVD-19), prowadzone są na platformie TEAMS. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accf67ed9b1de40e29b5e5aa20554ef65%40thread.tacv2/conversations?groupId=38dc0746-1503-426d-b8f7-adf734199139&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 9c4b0ln ĆWICZENIA Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. Ze względu na sytuacje epidemiczną możliwa jest realizacja zajęć w trybie zdalnym (na podstawie regulacji prawnych). WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7S741tyb4295uPcOMLtXLqwoAkxm80dL9J3XtMKS9ZQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7417a7b-ad5b-4ab2-a7e8-57d57426c666&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: q5nhvcl ĆWICZENIA Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2021Zn:
Wszystkie zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. Ze względu na sytuacje epidemiczną możliwa jest realizacja zajęć zdalna. WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-V8f3yxwDo95MGYvtpSjty6xX9RVz8CFL9ki9rZO8Tc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=095524cd-b841-4afc-b37a-52e7eaf7ad96&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 5k24e2c ĆWICZENIA EGZAMIN: Egzamin odbędzie się W ZESPOLE WYKŁADOWYM W APLIKACJI TEAMS (FORMA ZDALNA). Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aCaPjwwIZpGjqQjwT1SNhm7FuAj1wXoN1X591g4THNvY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ef8ee94c-b6db-4004-a33f-de6e31da5834&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2022Zn:
Wszystkie zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym - zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. O zmianach wynikających z regulacji prawnych grupy studenckie zostaną poinformowane. WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af-LHE7IFA4OIfGU-O-z_1wr1e7pzH6mhiNFPtrfsBGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5baf7259-4326-4fe1-ac2a-6ba78566f069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: vlwwu1s ĆWICZENIA Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
W cyklu 2022Ln:
Wszystkie zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym - zgodnie z planem przygotowanym przez Dział Planowania. O zmianach wynikających z regulacji prawnych grupy studenckie zostaną poinformowane. WYKŁAD Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af-LHE7IFA4OIfGU-O-z_1wr1e7pzH6mhiNFPtrfsBGI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5baf7259-4326-4fe1-ac2a-6ba78566f069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: vlwwu1s ĆWICZENIA Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: