Pedagogika ogólna PE-2F-PEO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o edukacji (myślenie potoczne, myślenie intuicyjne, myślenie mityczne, myślenie magiczne, myślenie mistyczne, myślenie religijne, myślenie techniczne, myślenie filozoficzne, myślenie naukowe, myślenie praktycystyczne, praktyczne, scjentyzm, moralizm, estetyzm, myślenie ideologiczne) a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Pedagogika jako nauka humanistyczna i pedagogika jako nauka społeczna. Pedagogika jako nauka krytyczna? Struktura nauk pedagogicznych. Refleksja nad edukacją w ujęciu statycznym i dynamicznym. Ujęcie statyczne: pedagogika wobec podstawowych aspektów ludzkiej egzystencji: biopsychiczny, społeczny, kulturowy, polityczny wymiar procesów edukacyjnych. Dynamiczny wymiar procesów edukacyjnych. Edukacja wobec dynamiki przemian społecznych. Edukacja wobec przyszłości. Adaptacja do przyszłości: podejście formalne, podejście materialne, edukacja permanentna (ustawiczna). Edukacja jako kreowanie przyszłości. Perspektywa syntezy obu sposobów rozumienia stosunku do przyszłości. Edukacja wobec trzech rewolucji (neolitycznej przemysłowej i informatycznej). Aktualne wyzwania cywilizacyjne. Edukacja wobec rozwoju nowych mediów. Edukacja wobec aktualnych wyzwań globalnych: konsumpcjonizm a katastrofa ekologiczna (ze szczególnym uwzględnieniem katastrofy klimatycznej).
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Ln:
Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Struktura nauk pedagogicznych. Redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. Edukacja a społeczeństwo industrialne. |
W cyklu 2024L:
Skrócony opis przedmiotu: TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Ln:
Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Struktura nauk pedagogicznych. Redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. Edukacja a społeczeństwo industrialne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej. Ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pedagogiki z innymi dyscyplinami, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o założeniach określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny w perspektywie pedagogicznej aktualnych zjawisk społecznych i tendencji kulturowych, w tym możliwości i zagrożeń dla jednostkowych i społecznych form rozwoju człowieka.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, w oparciu różne dziedzinowe źródła wiedzy, wyjaśniające jednostkowe i społeczne aspekty rozwoju człowieka.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne oraz umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki i nauk z nią powiązanych, dąży w tym zakresie do rozwoju osobistego i zawodowego.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy zawodowej w roli pedagoga.
Literatura
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012.
2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008
3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003,
4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000
5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996
6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003.
7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007.
Literatura do ćwiczeń:
1) Zygmunt Mysłakowski, Pedagogika ogólna, /w:/ Encyklopedia wychowania t.1, Nasza Księgarnia, Warszawa 1934, s. 701-785
2) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51.
3) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44.
4) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26
5) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128.
6) Ivan Illich, Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa 1976, Rozdział I Dlaczego musimy znieść szkoły, s 29-63 . Opcjonalnie wstęp do tej edycji pióra B. Suchodolskiego, (Istnieje także nowe wydanie w nowym przekładzie: I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011)
7) Jagna Rybaczek, Przekraczanie tematów tabu we współczesnych książkach dla dzieci/w:/ Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, ered A.Ciążela ,S. Jaronowska, Wyd. APS, Warszawa 2017, s 343-259.
8) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107
9). Margaret Mead, Kultura i tożsamość . Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000. (istnieje również w Internecie wersja PDF. (chomikuj))Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.27-41Teraźniejszość. Kultury konfiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy.
10)Nicolas Carr, Płytki umysł . Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013, s. 123-184
11) Martin Ford, Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy?,
cdp.pl, Warszawa 2016 s. 7-15; 139-154; 257-291
12) Bogdan Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, TWWP, Warszawa 2003s.39-72
13) Irena Wojnar, Humanistyczna pedagogika w nieprzyjaznym otoczeniu, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.27-41.
W cyklu 2020Z:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. |
W cyklu 2020Zn:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. |
W cyklu 2021Z:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. literatura i tematyka ćwiczeń z pedagogiki ogólnej dla studiów niestacjonarnych do układu 30 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń. |
W cyklu 2021Zn:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. literatura i tematyka ćwiczeń z pedagogiki ogólnej dla studiów niestacjonarnych do układu 30 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń. |
W cyklu 2022Ln:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. literatura obowiązkowa |
W cyklu 2024L:
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. literatura i tematyka ćwiczeń z pedagogiki ogólnej dla studiów stacjonarnychniestacjonarnych do układu 30 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Uwagi: |
W cyklu 2020Zn:
Uwagi: |
W cyklu 2021Z:
Uwagi: |
W cyklu 2021Zn:
Uwagi: |
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024L:
Organizacja pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy Kryteria oceniania: Wymagania zaliczeniowe - ćwiczenia: |
W cyklu 2024Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: