Pedagogika PE-2F-PED
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika jako wiedza/nauka o wychowaniu. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Wychowanie jako proces sprawczy. Funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek. Granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie praktyki wychowania. Wychowanie uprzedmiatawiające. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, M. Montessori, A. S. Neill) i wskazanie jego praw (J. Korczak) oraz współcześni kontynuatorzy (J. Tarnowski, T. Gordon). Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. Procesy edukacyjne w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ukryte programy instytucji edukacyjnych. Przymus i przemoc w wychowaniu. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjno-kulturowych.
W cyklu 2022Z:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2022Zn:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
W cyklu 2023Z:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2023Zn:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2024Z:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2024Zn:
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym dyscyplinami naukowymi; zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki.
Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia pedagogiczne oraz wiedzę dotyczącą procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką.
Ma wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki oraz o ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania problemów pedagogicznych i ich analizy.
Posiada umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogicznej, a także umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji z tego zakresu, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 |
W cyklu 2023Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2023Zn:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2024Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2024Zn:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2023Z:
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
W cyklu 2023Zn:
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
W cyklu 2024Z:
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
W cyklu 2024Zn:
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: