Pedeutologia: wykład monograficzny PE-2F-PDU
TREŚCI PROGRAMOWE
Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Szkoła jako organizacja ucząca się. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna genezę, kierunki rozwoju pedeutologii, jej terminologię oraz poglądy głównych przedstawicieli tej subdyscypliny.
- Prezentuje i porównuje koncepcje kształcenia nauczycieli.
- Objaśnia różne ujęcia roli nauczyciela, charakteryzuje swoistość jego działania pedagogicznego.
- Zna koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela, rozumie rolę profesjonalizmu nauczyciela, identyfikuje przyczyny nauczycielskich sukcesów i porażek.
- Jest zorientowany we współczesnych dylematach zawodu nauczyciela i w obszarze kontrowersji dotyczących szkoły, rozumie uwarunkowania przemian etosu nauczycielskiego
Umiejętności
- Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania informacji na temat działań nauczycielskich oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
- Przedstawia samodzielnie wyprowadzone wnioski wynikające z przeglądu badań empirycznych dotyczących pracy nauczycieli.
- Przedstawia własne uzasadnione stanowisko na temat sytuacji współczesnego nauczyciela, uwzględniając różne aspekty jego roli zawodowej.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umie-jętności nauczycielskich, posiada własną wizję „dobrego nauczyciela”, określa drogi osiągania skuteczności zawodowej.
- Dostrzega wagę odpowiedzialności w zawodzie nauczyciela i wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Sprawdzian testowy, aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.
Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.
J.Michalski., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca:
Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa
2011.
J.M. Łukasik, I,Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa); Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza 'Impuls", Kraków, 2021.
Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się według planu. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym według planu |
W cyklu 2021L:
Wykład 30 godzin w semestrze letnim |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia wykładowe na studiach stacjonarnych (30 godzin). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: