Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki - 2 PE-2F-MS2
TREŚCI PROGRAMOWE
Procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania prac magisterskich. Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wskaźniki położenia, rozproszenia
dla danych nominalnych. Współzależność dla danych nominalnych - chi kwadrat i siła związku. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych ilościowych. Współzależność dla danych ilościowych - współczynnik r Pearsona. Podstawowe testy statystyczne istotności różnic i niezależności dla danych nominalnych i ilościowych.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
- Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego).
- Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego.
Umiejętności
- Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego, dobierać metody badań i metody opracowania wyników adekwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań.
- Potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki wskaźników opisu statystycznego w celu analizy całościowej struktury zebranych danych.
- Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski dotyczące próby i populacji.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie.
- Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie kolokwiów i prac domowych
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody prowadzenia zajęć: |
W cyklu 2020Ln:
Metody prowadzenia zajęć: |
W cyklu 2021L:
Metody prowadzenia zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: