Edukacja dla zrównoważonego rozwoju PE-2F-EZR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Paradygmaty zrównoważonego rozwoju. Historia koncepcji zrównoważonego rozwoju w Europie i rozważania definicyjne. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Główne problemy zrównoważonego rozwoju w środowisku społeczno-przyrodniczym: kryzys klimatyczny a zdrowie człowieka; ochrona różnorodności biologicznej; wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze – ślad ekologiczny studenta i uczelni. Cztery filary edukacji w kształceniu przez całe życie. Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwie jako wyzwanie pedagogiczne. Projektowanie i ewaluacja edukacji dla zrównoważonego rozwoju w środowisku lokalnym. Rola przywódcy edukacyjnego – współpraca z samorządem lokalnym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej powiązaniach z dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie problemów środowiskowych i edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w wymiarze biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym, stanowiącą podstawę projektowania i realizacji działalności pedagogicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Ma rozszerzoną wiedzę metodologiczną na temat projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem metod badań stosowanych w naukach społecznych; zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań dotyczących ochrony środowiska przyrodniczego i zdrowia człowieka.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania złożonych problemów środowiskowych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych we współpracy z lokalną społecznością.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i środowiskowe, w tym pedagogiczne, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne na rzecz środowiska przyrodniczego, interesu publicznego i zrównoważonego rozwoju.
Wykazuje gotowość do brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, rozumiejąc potrzebę ochrony zasobów ziemi i zdrowia człowieka. Przejawia zaangażowanie i gotowość do uczestniczenia w życiu społecznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: