Edukacja w perspektywie porównawczej PE-2F-EPP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika komparastyki oświatowej jako subdyscypliny – przedmiot, cel, zadania, funkcje. Teoretyczne i metodologiczne podstawy międzynarodowych badań porównawczych. Tendencje edukacyjne we współczesnym świecie. Uwarunkowania kontekstualne (polityczno-ekonomiczne, społeczne, kulturowe itd.) edukacji w różnych regionach. Edukacja w perspektywie Ogólnej Teorii Systemów - tworzenie i zmiany systemu. System oświatowy – istota i jego uwarunkowania. Zróżnicowanie systemów oświatowych w Europie i ich źródła. Zmiany oświatowe w kontekście działań Unii Europejskiej. Analizy porównawcze europejskich i pozaeuropejskich systemów oświaty. Oświata w świetle badań porównawczych – na podstawie międzynarodowych programów badań edukacyjnych. Podstawowe problemy oświatowe w perspektywie porównawczej: dostęp do edukacji i udział w edukacji osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Zróżnicowanie przygotowania i warsztatu pracy edukatora/pedagoga w różnych regionach. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Zastosowanie wskaźników w konstruowaniu polityki oświatowej. Współpraca międzynarodowa na rzecz oświaty w perspektywie Celów Zrównoważonego Rozwoju. Badania komparytystyczne w analizach problemów oświatowych.
W cyklu 2022L:
Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022Ln:
Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023L:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Ln:
Wykład: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat subdyscypliny pedagogiki obejmującą teorie i modele umocowane w pedagogice porównawczej.
Posiada wiedzę dotyczącą teorii systemów, zna systemy oświatowe w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich.
Zna specyfikę warsztatu badań komparytystycznych i możliwości stosowania go w badaniach dotyczących oświaty.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; prowadzi analizy o charakterze komparytystycznym zjawisk oświatowych.
Wykorzystuje wiedzę przedmiotową do analizowania i interpretowania systemów oświatowych i wybranych faktów oświatowo-wychowawczych na świecie z uwzględnieniem sytuacji politycznej, ekonomicznej, kulturowej itd.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich ciągłego podnoszenia w odniesieniu do własnej roli zawodowej.
Wykazuje gotowość do stosowania wiedzy przedmiotowej podczas analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych w perspektywie komparytystycznej.
Literatura
W cyklu 2022L:
1. Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2012 (całość). Strony internetowe: EURYDICE, IBE, UNICEF, UNESCO, OECD, FRSE. |
W cyklu 2022Ln:
1. Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2012 (całość). Strony internetowe: EURYDICE, IBE, UNICEF, UNESCO, OECD, FRSE. |
W cyklu 2023L:
1. Nowakowska-Siuta, R. (2014). Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”, 43-49, 77-93. |
W cyklu 2023Ln:
1. Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2012. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 (15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń) Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada jeden punkt wynosi 3 ECTS |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 21 (9 godzin wykładów i 12 godzin ćwiczeń) Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada jeden punkt wynosi 3 ECTS |
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2023Ln:
Opis metod kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: