Badania jakościowe w naukach społecznych PE-2F-BJS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika przedmiotowa i metodologiczna nauk społecznych. Naturalizm i antynaturalizm metodologiczny jako dwa możliwe podejścia badawcze. Geneza badań jakościowych jako sprzeciw wobec epistemologii postpozytywistycznej. Różnice między ilościowym i jakościowym paradygmatem badań w zakresie podstawowych operacji poznawczych. Rozumienie i interpretacja jako podstawowe operacje poznawcze w badaniach jakościowych: geneza, ewolucja pojęć, zastosowanie w badaniach. Specyfika procedury badań jakościowych. Badania terenowe w perspektywie etycznej i pragmatycznej. Rola notatek terenowych. Podstawowe techniki (obserwacja; wywiad; analiza dokumentów) i kompleksowe metody badań jakościowych: studium przypadku; badania etnograficzne; teoria ugruntowana. Charakterystyka tych metod, planowanie, zalety i trudności w stosowaniu. Rodzaje analizy danych jakościowych. Kategoryzacja danych jakościowych. Opracowanie wyników badania jakościowego: różne style i warianty raportu z badań. Zagadnienie publikacji raportu: struktura, forma i etyka ujawniania informacji o badanych w raportach.
W cyklu 2022Z:
Treści zajęć: |
W cyklu 2022Zn:
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
W cyklu 2023Zn:
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
W cyklu 2024Z:
Paradygmat badań jakościowych, a paradygmat badań ilościowych, |
W cyklu 2024Zn:
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych; rozumie i charakteryzuje złożoność ich metodologii.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych paradygmatach metodologicznych w naukach społecznych: ilościowym i jakościowym; zna genezę i różnice obu podejść w kwestii: formułowania i konceptualizacji problematyki badań, metod, wyznaczania próby, relacji badacz - badani, prowadzenia notatek z badań i opracowania wyników.
Ma rozszerzoną wiedzę metodologiczną na temat projektowania i prowadzenia badań jakościowych w pedagogice; zna specyfikę tej procedury, jej procesualny i kolisty charakter, potrafi wytłumaczyć sensowność poszczególnych kroków; zna podstawowe techniki badań jakościowych; zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań jakościowych.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania zjawisk społecznych w terenie i ich interpretowania w oparciu o pogłębione rozumienie narracji utrwalonych w trakcie badań; potrafi krytycznie analizować sporządzone dokumenty/notatki i odróżniać opis od interpretacji; zna zasady pozyskiwania tzw. gatekeeperów w celu wejścia w badaną grupę i umie pozyskiwać potrzebne informacje od tzw. informatorów terenowych; umie wykorzystywać techniki kodowania materiału i jego opracowania.
Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych (ilościowe i jakościowe); umie zaplanować badanie jakościowe z użyciem różnorodnych metod jakościowych i dostosować plan do terenu badań; zna zasady „wejścia badacza w teren” i umie je zastosować w praktyce; umie konstruować różne narzędzia analizy badań jakościowych); umie napisać raport z badań jako ostateczny wynik interpretacji; potrafi przeprowadzić adekwatną argumentację z wykorzystaniem materiału z badań i sprawdzić jej trafność.
Kompetencje społeczne
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w wyborze tematu, terenu i osób do badań. Rozumie związane z tym etyczne uwarunkowania.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;
Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych
Literatura
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009
Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN
Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021
Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010
Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.
Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010
Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010
Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.
Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.
Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013
W cyklu 2022Z:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 |
W cyklu 2023Zn:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
W cyklu 2024Z:
Altheit P.(2002), Wywiad narracyjny, ,,Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" nr2 |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: Angrosino, M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
W cyklu 2023Zn:
Metody dydaktyczne: - wykład interaktywny - ćwiczenia podczas zajęć (indywidualnie, w parach, w grupach) - przygotowanie projektu badawczego (w zespołach) NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Zajęć naocznych - 30 godz. Łącznie punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: