Badania ilościowe w naukach społecznych PE-2F-BIS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przygotowanie pliku danych i zarządzanie danymi: wprowadzanie danych do programu, weryfikacja i rekodowanie danych. Obliczanie, interpretacja statystyk opisowych oraz sporządzanie tabel liczności i wykresów. Podstawy wnioskowania statystycznego; hipotezy statystyczne; błędy popełniane podczas wnioskowania statystycznego. Korelacje parametryczne i nieparametryczne. Testy różnic: parametryczne (testy t, 1-ANOVA, 2-ANOVA, MANOVA, współczynniki wielkości efektu, testy normalności i jednorodności) i nieparametryczne. Analiza i interpretacja naukowych artykułów badawczych pod kątem zastosowanych procedur analitycznych.
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem programu SPSS.
W cyklu 2022L:
• Zmienne i jej rodzaje |
W cyklu 2022Ln:
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustrukturyzowana) 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań - zaplanowanie użycia poszczególnych metod - sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność) - przeprowadzanie badań - sporządzanie protokołu - zaplanowanie sposobu opracowania wyników 3. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe jako typ skali porządkowej: definicja i określenie metody; zalety i problemy pomiaru; rodzaje skal szacunkowych; sprawdzanie skali w badaniach próbnych; błędy szacowania; opracowanie wyników obserwacji ze skalą, 4. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie formularza; wiarygodność ankiety; rodzaje ankiet i pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 5. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych: definicja, przeznaczenie metody, rodzaje kryteriów socjometrycznych, sposoby opracowania wyników, 6. Eksperyment w pedagogice: istota eksperymentu; różne rodzaje zmiennych w eksperymencie; rodzaje planów eksperymentalnych; planowanie eksperymentu. |
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie do metodologii badań ilościowych w obszarze nauk społecznych - charakterystyka badań ilościowych, różnice między podejściem ilościowym i jakościowym. |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie do metodologii badań ilościowych w obszarze nauk społecznych - charakterystyka badań ilościowych, różnice między podejściem ilościowym i jakościowym. 2. Etapy badań w procedurze ilościowej. 3. Pomiar jako cecha konstytutywna badań ilościowych - skale pomiaru. 4. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie, techniki zbierania danych, rodzaje pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 5. Opis statystyczny – definicja, charakterystyka, wskaźniki opisu statystycznego, obliczanie i interpretacja statystyk opisowych (SPSS), sporządzanie tabel i wykresów ilustrujących dane. 6. Podstawy wnioskowania statystycznego - definicja, charakterystyka, rodzaje operacji statystycznych, błędy popełniane podczas wnioskowania statystycznego. 7. Korelacje parametryczne i nieparametryczne. Testy różnic: parametryczne i nieparametryczne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego i analizy danych. Zna podstawowe metody analizy i opracowywania wyników danych przy pomocy SPSS. Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego.
Umiejętności
Potrafi dobierać metody analizy danych i opracowania wyników adekwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań. Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski i interpretuje dane.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwoju w tym zakresie.
Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności ustnej na zajęciach,
Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć,
ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu.
Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Creswell J., Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013
2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 2009
3. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych;
Warszawa 2006.
4. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007
5. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007
6. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008
2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006
3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN,
Warszawa 2004
4. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów
metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo
Akademickie Żak, Warszawa 2012
5. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych,
Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001
6. Pilkiewicz M. – Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań;
Graficzna analiza materiału socjometrycznego, w: Materiały do
nauczania psychologii pod red. Wołoszynowa L., Seria III, t. 2 ;
Wwa 1973
7. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn
2002
W cyklu 2022L:
Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2022Ln:
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 H.H. Kruger – „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 A. Góralski - "Metody badań pedagogicznych w zarysie" Universitas Rediviva Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych PWN warszawa 1996 |
W cyklu 2023L:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
W cyklu 2023Ln:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, praca indywidualna. Zaliczenie: realizacja prac domowych, realizacja zespołowego projektu badawczego, kolokwium pisemne Nakład pracy: godziny kontaktowe: 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: